توالی یابی نوع جدید ویروس کرونا ممکن است

دکتر سیروس زینلی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: توالی یابی نوع جدید ویروس کرونا به راحتی و سهولت قابل انجام است، تعدادی مراکز در داخل کشور توانایی توالی یابی دقیق و کامل ویروس جهش یافته یا هر جهشی در این زمینه را دارند و می توان آنها را به طور دقیق  مشخص کنند.

وی افزود: توالی یابی ویروس کرونا به طور دائم در کشور در حال انجام است و هر مرکزی هم با هدفی خاص این بررسی را انجام می دهد.

رییس انجمن‌ بیوتکنولوژی ایران تصریح کرد: اگر مجموعه ای نمونه ای از ویروس کرونا داشته باشد و علاقمند است بداند وضعیت ژنتیکی و تغییرات احتمالی این ویروس چگونه است، می تواند آن نمونه را به یکی از این مراکز ارسال کند تا ژنوم کامل ویروس تعیین توالی شود.

زینلی همچنین اظهار داشت: توالی یابی یا تشخیص دقیق ژنتیکی ویروس کرونا اولین بار در کشور در ۳۰ بهمن ۹۸ توسط انستیتو پاستور ایران انجام شد و براساس این اطلاعات وزیر بهداشت ورود ویروس کرونا را به کشور تایید کرد.

وی یادآور شد: در اوایل فروردین ۹۹ توالی یابی کامل ژنوم ویروس کرونا توسط محققین ایرانی انجام و تاکنون چندین توالی یابی کامل  انجام و نتایج آن منتشر شده است که قابل دسترسی است.

به گزارش ایرنا، رییس انجمن‌ بیوتکنولوژی ایران ۲۹ فروردین امسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: محققان ایرانی برای اولین بار در کشور توانستند ژنوم ویروس کرونا را تعیین توالی کنند، به عبارتی رمز ژنتیکی آن را مشخص کردند.

وی اظهار داشت: براساس توالی بدست آمده، مشخص شد که ویروس کرونا در ایران جهش ژنتیکی بسیار محدودی داشته است و به عبارتی این ویروس در مناطقی مانند ووهان چین، ایران و آمریکا بسیار شبیه به هم هستند.