اختراع نسل جدید ماشین های CNC دروازه ای توسط محققان دانشگاه شریف

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف با همکاری دانشگاه مالایای مالزی (University of Malaya) موفق به اختراع نسل جدیدی از ماشین CNC(ماشین کنترل عددی) دروازه ای شدند که با وجود ابعاد کوچکتر، قادر به تولید قطعات بزرگتر با دقتی به مراتب بیشتر نسبت به ماشین های CNC موجود است.

به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی شریف، نسل جدید ماشین های CNC دروازه ای که توسط پژوهشگران دانشکده مهندسی مکانیک صنعتی شریف و حمایت مالی دانشگاه مالایا پس از سه سال تلاش و با هزینه ای در حدود 155 میلیون تومان ساخته شده است، با تلفیق دو نوع از ماشین ابزار های موسوم به ماشین فرز دروازه ای CNC طراحی و تولید شده است.

این وسیله با وجود آنکه 25 درصد کوچکتر از ماشینهای دروازه ای مشابه است، بنا به تایید آزمایش های انجام شده روی این دستگاه، نشان داده که می تواند قطعات را با دقتی به مراتب بالاتر تولید کند.

به گفته استاد راهنمای پروژه و دانشیار دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف، دستگاه ساخته شده علاوه بر تولید قطعات با اندازه طولی بزرگتر نسبت به ابعاد ماشین، دقت ساخت قطعات و همچنین سرعت تولید آنها را به مراتب افزایش داده است.

دکتر جواد اکبری، سادگی ساختار و هزینه پایین ساخت را به عنوان مزایای دیگر نسل جدید این ماشین ها ذکر کرد و درباره اهمیت دستگاه های CNC در صنعت کشور گفت: صنایع مختلف ایران همیشه استفاده کننده ماشینها CNC بوده اند و با وجود تلاش های صورت گرفته توسط برخی شرکت ها برای تولید این ماشینها در کشور هنوز نمی توان گفت به فناوری ماشین های CNC دست پیدا کرده ایم.

وی تاکید کرد: پیشرفت صنایع در همه حوزه ها تا حدقابل توجهی وابسته به میزان استفاده از این ماشینها است و دستاورد اخیر، گامی بلند در زمینه ساخت ماشینهای CNC دروازه ای برای تولید قطعات بزرگ به صورت خودکار محسوب می شود که از فناوری های موجود عبور کرده و نسل جدیدی از ماشینهای CNC دروازه ای را در اختیار صنعت ایران و جهان قرار می دهد. 

اکبری اظهار نگرانی کرد که در صورت عدم توجه به تجاری سازی این فناوری در کشور با وجود آنکه این اختراع به ثبت جهانی رسیده است بیم آن می رود که تا چندی دیگر شرکت های خارجی، آن را به تولید انبوه رسانده و بازار جهانی و حتی بازار کشور را در دست بگیرند در حالیکه این فناوری توسط پژوهشگران ایرانی ابداع شده است.

دکتر سید رضا بشارتی دانش آموخته دوره دکتری مشترک دانشگاه مالایای مالزی و دانشگاه شریف، ایده پرداز، طراح و مجری نسل جدید ماشین CNC دروازه ای بوده است.

وی درخصوص نحوه عملکرد ماشینهای CNC دروازه ای موجود اظهار داشت: در حال حاضر به طور کلی دو نوع ماشین فرز دروازه ای CNC برای ساخت قطعات بزرگ استفاده می شود که در نوع اول میز ماشین متحرک و دروازه آن ثابت است و در نوع دوم برعکس آن عمل می شود.

بشارتی توضیح داد: در نوع اول حرکت طولی عملیات ماشینکاری توسط میز و حرکت عرضی و عمقی آن توسط قسمت های متحرکی که بر روی دروازه ثابت قراردارند صورت می پذیرد و در نوع دوم، حرکت طولی توسط دروازه و حرکت عرضی و عمقی مشابه نوع اول است اما در ماشین نسل جدید (نوع سوم)، میز و دروازه ماشین CNC به صورت همزمان و مخالف یکدیگرحرکت می کنند که چنین قابلیتی، مزایای بسیار مهمی را به دنبال دارد.

شایان ذکر است نوآوری های به کار رفته در نسل جدید(نوع سوم) این ماشینها تا کنون به ثبت یک اختراع بین المللی و سه اختراع در کشور مالزی انجامیده است.

ماشین های دروازه ای عمدتا برای ماشینکاری قطعات بزرگ صنایع مختلف از جمله در حوزه هوافضا مورد استفاده قرار می گیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا