مجلس به طرح های صنایع فرهنگی و فناوری های نرم توجه کمتری دارد

با یک بررسی اجمالی متن برنامه ششم توسعه می‌توان در جای جای آن توجه به اقتصاد دانش‌بنیان را مشاهده کرد. تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد به ویژه جهش تولید و دستیابی به اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور، مستلزم بازنگری و به روزرسانی قوانین و تدوین مقررات لازم متناسب با اقتضائات جدید و تحولات اقتصادی و فناوری است.به گزارش سیناپرس، از آنجا که یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی و افزایش تاب‌آوری اقتصاد و همچنین حل مشکل اشتغال نیروهای جوان متخصص و تحصیل کرده شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های فناورانه و نوآورده است. تدوین و تصویب قوانین لازم در این زمینه از سوی مجلس یازدهم بسیار ضروری است و لازم است به انتظارات به حق جامعه و فعالان اقتصادی در این زمینه پاسخ مناسب و به موقع داده شود.

در راستای آخرین جزئیات بررسی این طرح در مجلس شورای اسلامی دکتر حسین حسین زاده عضو فراکسیون جهش تولید دانش بنیان در گفتگوی اختصاصی  به خبرنگار سیناپرس  گفت: اصلاح طرح تولید دانش بنیان در شرایطی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته که کشور در دوران تحریم ها قرار دارد؛ به همین دلیل ما براساس ظرفیت ها و توانایی های داخلی تصمیم گرفتیم این طرح را در  صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح کنیم.

وی تاکید کرد: با این وجود در بررسی هر طرحی نقاط قوت و ضعف هایی وجود دارد.من نیز منکر ضعف های این طرح نیستم. این طرح تازه به جریان افتاده و به همین دلیل به چکش کاری و بررسی های بیشتری نیاز دارد.
 حسین زاده   در ادامه گفتگو با سیناپرس،افزود :طرح جهش تولید دانش بنیان تازه در اول راه است و باید به آن اهمیت بدهیم. در بررسی هایی که در این طرح صورت گرفت ما به این نتیجه رسیدیم که اگر حتی یک درصد تولید نفت خود را براساس طرح های دانش بنیان بالاتر ببریم رقم قابل توجهی به ثروت کشور اضافه خواهد شد. در نتیجه این طرح دارای اهمیت زیادی است.

این نماینده مجلس درباره ضعف های این طرح در زمینه صنایع فرهنگی وفناوری های نرم تصریح کرد: طرح هایی در زمینه صنایع فرهنگی و فناوری های نرم در دل طرح های مرتبط با صنعت،انرژی و مدیریت اطلاعات در نظر گرفته شده است. این مسائل در بطن طرح های مورد بررسی قرار دارد.

 حسین حسین زاده خاطرنشان کرد: شاید این موضوع به صورت مجزا در دستور کار قرار نگرفته  باشد ، اما در محوریت دغدغه های مجلس در زمینه های مختلف وجود  دارد. به همین دلیل نمی توان مدعی شد این بخش ها مورد توجه قرار نگرفته است.در طرح های دانش بنیان شاید کمتر به طرح های فرهنگی به صورت مجزا توجه شده است. این در حالی است که این رویکرد به معنای بی توجهی به صنایع فرهنگی نبوده  و بلکه در دل طرح های دیگر گنجانده شده است.

به گزارش سیناپرس ،گفتنی است مسائل متعددی نظیر عدم صیانت از بازار داخل محصولات دانش‌بنیان در برابر واردات،‌ عدم تطبیق نیازمندی‌های صنایع با توانمندی‌های فناورانه داخلی، فقدان ساماندهی زنجیره‌های ارزش در حوزه‌های راهبردی، چالش‌های شرکت‌ها در مواجهه با اخذ مجوزها و مقررات دست و پاگیر ناشی از بخشنامه‌های متعدد برخی از سازمان‌ها، دستگاه‌های اجرایی، خلاء قانونی در زمینه ارزش‌گذاری دانش فنی و … نیازمند قانون‌گذاری جدید مجلس در این حوزه است.
 

گفتگو:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا