ویروس کرونا از طریق سطوح منتقل نمی شود

در اوایل سال ۲۰۲۰ مواد ضدعفونی کننده بسیار پر طرفدار شده و با افزایش قیمت زیادی مواجه شدند زیرا در آن زمان  جامعه پزشکی به مردم توصیه می کرد بسته ها ، مواد غذایی و سایر اقلام خارجی را ضدعفونی کنند. به گفته امانوئل گلدمن ، میکروبیولوژیست دانشگاه راتگرز ، این روش انتقال برای بیماری کووید ۱۹ بسیار بعید به نظر می رسد.

گلدمن گفت ،  ما سطوح مختلفی را در بیمارستان ها  و در مجاورت بیماران کرونایی آزمایش کردیم و تقریبا هیچ نوع عفونت قابل سرایتی در این سطوح شناسایی نشد. دلیل این مساله نیز بسیار منطقی و قابل توضیح است زیرا  ویروس در محیط عادی  بسیار شکننده و آسیب پذیر بوده و سریعا از بین می رود. در این شرایط آنچه باقی مانده RNA ویروسی است که می توان از آن با عنوان جسد ویروس یاد کرد.

کارشناسان اعتقاد دارند نتایج این مطالعه می تواند ترس و اضطراب بسیاری از افراد را کاهش دهد زیرا بررسی های جدید نشان می دهد که تحقیقات اولیه مبنی بر اینکه ویروس می تواند روزها در سطح زندگی کند و این نگرانی را ایجاد می کرد که افراد می توانند با لمس سطوح مختلف، بیمار شوند، بی اساس و اشتباه است.

لینسی مار (Linsey Marr) متخصص بیماریهای عفونی از طریق هوا  در این رابطه گفت: همه شواهد نشان می دهد که تنفس و انتقال ویروس از طریق هوا، مهمترین دلیل انتقال ویروس کرونا محسوب می شود.

به گفته پژوهشگران، اطلاعات اشتباهی که در ماه های گذشته در مورد انتقال کرونا از طریق سطوح منتشر شد احتمالاً نتیجه گزارش های دانشمندانی بود که تحقیقات اولیه خود را در آزمایشگاههای استریل با استفاده از مقادیر بیشتری از ویروس در مقایسه با آنچه در طبیعت مشاهده می شود ، انجام دادند. به اعتقاد میکروب شناسان، این رفتار وسواس گونه برای ضدعفونی کردن همه سطوح ، متأسفانه ممکن است عواقب ناگواری داشته باشد ، زیرا در بسیاری کشورهای جهان، متولیان بهداشتی و سیاستگزاران  از این دستورالعمل پیروی کرده و تمام تلاش و هم و غم خود را بر ضد عفونی کردن سطوح قرار داده و از بحث تمییز نگهداشتن هوای محیط غافل شدند.

کوین فنلی ، متخصص عفونت های تنفسی در انستیتوهای ملی بهداشت کانادا در این رابطه گفت: تلاش برای ضدعفونی کردن سطوح و محیط های بیرونی،  برای اطمینان از ایمن بودن مکان های داخلی که احتمال انتقال در این مناطق بسیار بیشتر است، کاری بسیار پرهزینه و بی فایده است و بهتر است راهکارهایی برای تهویه مناسب هوای این اماکن اندیشیده شود. به اعتقاد این کارشناس بیماری های عفونی تنفسی، استفاده از اشعه ماورا بنفش که قابلیت میکروب کشی بالایی دارد، می تواند راهکاری بالقوه و مناسب محسوب شود که توانایی نابودی ویروس کرونا در هوا را دارد.

وی در این رابطه گفت: من بارها دیده ام که مردم با وسواس و دقت خاصی دیوارهای خیابان، پیشخوان فروشگاه ها و میله های مترو و اتوبوس را ضدعفونی می کنند که خطر چندانی در انتقال بیماری ندارند اما تصفیه هوا و زدن ماسک را چندان جدی نمی گیرند در حالی که امکان انتقال این بیماری از طریق هوا بسیار محتمل تر است.

در خاتمه گفتنی است افزایش استفاده از مواد ضد عفونی کننده خطر جدی دیگری است که عادت مردم برای ضدعفونی کردن و شستن همه بسته های خرید، ایجاد می کند.   دلفین فارمر (Delphine Farmer) ، پژوهشگر شیمی دان دانشگاه ایالتی کلرادو در این رابطه گفت: موارد زیادی وجود دارد که افراد مواد غذایی خود را با سفید کننده، وایتکس و سرکه تمیز می کردند. استفاده از این مواد منجر به ایجاد  گاز کلر می شود که ماده ای بسیار سمی بوده و می تواند ریه بیماران را تحریک و سطح ایمنی بدن آن ها را کاهش داده و در صورت استفاده زیاد حتی مسمومیت را در پی داشته باشد.

خوشبختانه در حال حاضر اطلاعات بسیار زیادی از کرونا و نحوه انتقال ان در دست داریم و به گفته کارشناسان،  دور ماندن از جمعیت و استفاده از ماسک هنگام حضور در محیط های پر جمعیت بهترین راه پیشگیری از کرونا محسوب می شود.

البته این موضوع به معنی عدم نیاز به شستشوی دست ها نیست و توصیه می شود در اماکن عمومی سطوحی را که لمس می کنید محدود کنید اما نیازی به شستن و ضدعفونی کردن وسواس گونه همه بسته های مواد غذایی و خریدهایی که انجام می دهید وجود ندارد.

مترجم: مریم عالمی