وقایع نجومی دهه دوم اولین ماه زمستان ۹۹

کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت:ماه ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه صبح امروز ۱۱ دی ماه ۱۳۹۹ به ملاقات ستاره «پلوکس» می‌رود و در فاصله زاویه ای ۸.۳ درجه ای جنوب این ستاره در صورت فلکی «جوزا» قرار می‌گیرد.  

سعید حسین مردی افزود: زمین هم شنبه ۱۳ دی ماه ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه در وضعیت حضیض خورشیدی قرار می گیرد، یعنی زمین در مدار بیضوی شکل خود در نزدیک‌ترین نقطه نسبت به خورشید قرار می گیرد و فاصله آن از خورشید  ۰.۹۸۳۳ AU می شود.

وی ادامه داد: یکشنبه چهاردهم دی ماه هم شاهد اوج بارش شهابی «کوادرانتی» یا «ربعی» خواهیم بود؛ بارش شهابی کوادرانتی روز اول دی آغاز شده و تا ۱۷ دی ادامه دارد.

این کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران تصریح کرد: انتظار میرود که در اوج این بارش، تعداد ۱۱۰ شهاب در ساعت مشاهده شود. سرعت بارش این شهاب‌ها تقریبا ۴۱ کیلومتر بر ساعت است. این اولین بارش شهابی در سال میلادی ۲۰۲۱ خواهد بود.

حسین مردی یادآور شد: برای ایران که در نیمکره‌ شمالی زمین قرار دارد، شانس مشاهده این بارش شهابی خوب است و زمان اوج بارش ربعی به وقت ایران نیز بلافاصله پس از غروب آفتاب روز ۱۴ دی ۱۳۹۹ خواهد بود. اگر خوش شانس باشید، می‌توانید چند شهاب آتشین زیبا را در آسمان شب‌های سرد دی ماه رصد کنید. برای این کار تنها کافی است به آسمان خیره شوید و حوصله و وقت کافی برای تداوم نظاره‌ی آسمان را داشته باشید.

وی افزود: همچنین کره ماه در روز یکشنبه ۱۴ دی ماه،  ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد به ملاقات ستاره «قلب الاسد» می‌رود و در فاصله زاویه ای۴.۵  درجه ای شمال و شمال شرقی این ستاره در صورت فلکی اسد قرار می‌گیرد.

این کارشناس علمی خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه هفدهم دی ساعت ۱۳:۰۷ دقیقه بعد از ظهر، ماه در وضعیت تربیع دوم قرار می گیرد و فردای این روز یعنی پنج شنبه ۱۸ دی ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد، کره ماه با ستاره «سماک اعزل» هم نشین شده و در فاصله زاویه‌ای ۶.۴ درجه ای شمال و شمال شرقی این ستاره در صورت فلکی «سنبله» قرار می‌گیرد.

حسین مردی خاطرنشان کرد: ماه همچنین روز شنبه بیستم دی ماه، ساعت ۱۹:۱۷ دقیقه در وضعیت حضیض زمینی قرار می گیرد و فاصله آن با  زمین ۵۷.۶۰  برابر شعاع زمین می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا