شگفت انگیز ترین اکتشافات علمی سال ۲۰۲۰

طی سال گذشته کشف های شگفت انگیز مختلفی در دنیای علم به ثبت رسید  از جمله پرواز پرنده ای که ۱۱ روز بی وقفه مستقیما از آلاسکا به نیوزیلند سفر کرده یا صاعقه ای که بیش از ۷۰۰ کیلومتر امتداد داشت و همچنین قدیمی ترین ماده روی زمین در این سال پر آشوب به دست آمده است.

در اینجا سیناپرس به معرفی چهار نمونه از کشف های علمی شگفت انگیز سال ۲۰۲۰ می پردازیم:

کشف قدیمی ترین ماده روی زمین

در سال ۲۰۲۰ تیمی از دانشمندان به بررسی غبار ستاره ای یافت شده در داخل یک شهاب سنگ عظیم که پنجاه سال پیش به زمین برخورد کرد، پرداختند و بررسی های انجام شده نشان می دهد قدمت  این غبار کهکشانی به 7 میلیارد سال پیش می رسد و به این ترتیب می توان این  غبار شهاب سنگی را به عنوان قدیمی ترین ماده موجود در سیاره زمین معرفی کرد.به گزارش سیناپرس، این گرد و غبار باستانی ، ساخته شده از موادی است که قدمت آن از عمر خورشید نیز بیشتر بوده و احتمالا به ستاره ای نابود شده تعلق دارد. این غبار باستانی سرانجام این ستاره خاکی با کمک  شهاب سنگ مورچیسون ، که در سال 1969 در استرالیا سقوط کرد ، به سیاره ما راه یافت.

این نخستین بار است که محققان سنگ و غبارهایی مربوط به دوران قبل از تولد  خورشید را در زمین  کشف می کنند. در پژوهش های جدید انجام شده در سال ۲۰۲ ، محققان با تجزیه و تحلیل سنگ های شهاب سنگ مورچیسون توانستند قدمت آن را تعیین کنند. شرح کامل این  یافته ها در تاریخ 13 ژانویه در مجله Proceedings of the National Academy of Science منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار گرفت.

شناسایی طولانی ترین موجود زنده جهان

محققان هنگام کاوش دره های موجود در  اعماق دریاهای سواحل استرالیا، یک موجود بسیار طولانی و با شکل رشته ای کشف کردند که احتمالا طویل ترین حیوان کشف شده کره زمین باشد. این موجود به نام سیفونوفور به طول ۴۵ متر بوده که در واقع از مخلوقات کوچک بسیاری به نام شبه جانور یا زوئید (zooid) تشکیل شده است. هر زوئید زندگی خود را دارد اما همیشه به شبه جانور دیگری متصل است و عملکردی حیاتی را برای کل سیفونوفور انجام می دهد.

کشف عظیم الجثه ترین  لاک پشت روی زمین

پژوهشگران دیرینه شناس در مطالعات خود یک لاک پشت باستانی که هشت میلیون سال پیش زندگی می کرد را کشف کردند که دارای پوسته ای بود که قطر آن تقریبا ۲/۴ متر  است. به نظر می رسد این لاک پشت بزرگترین گونه لاک پشتی روی زمین باشد. این موجود باستانی متعلق به گونه ای در حال حاضر منقرض شده به نام Stupendemys geographicus بود که در دوران میوسن که از ۱۲ میلیون تا ۵ میلیون سال پیش ادامه داشت، در شمال آمریکای جنوبی زندگی می کرد. وزن این جانور در حدود هزار و ۱۴۵ کیلوگرم بود که تقریبا ۱۰۰ برابر از نزدیکترین خویشاوند زنده خود، لاک پشت رودخانه آمازون (Peltocephalus dumerilianus) و دو برابر از بزرگترین لاک پشت زنده جهان، لدربک دریایی (Dermochelys coriacea) بزرگتر است. محققان در مقاله ای که در تاریخ  ۱۲ فوریه سال ۲۰۲۰ در مجله پیشرفت های علمی (Science Advances) منتشر شده، این کشف را گزارش داده اند.

شناسایی قدیمی ترین دوقلوهای همسان جهان

پژوهشگران طی سال ۲۰۲۰ میلادی یک تدفین ۳۱ هزار ساله به شکل بیضی در سایت باستانی کرمس- واشتبرگ در اتریش پیدا کردند که حاوی بقایای نوزادان دوقلوی همسان بود. مطالعات تکمیلی نشان می دهد  که این اجساد  احتمالاً قدیمی ترین نمونه شناخته شده در جهان باشد.

به گزارش سیناپرس، البته این گور در سال ۲۰۰۵ میلادی پیدا شد اما در یک تجزیه و تحلیل جدید که در سال ۲۰۲۰ انجام گرفت، محققان با استفاده از دی ان ای باستانی آنها تایید کردند که این نوزادان دوقلوی همسان بودند. در ضمن بر اساس این آزمایش ها مشخص شده که احتمالاً آنها پسر عموی جسد نوزاد 3 ماهه ای هستند که در یک قبر در نزدیکی آنها کشف شده است. بر اساس مقاله منتشر شده در ششم نوامبر سال جاری میلادی در مجله ارتباطات زیست شناسی (Communications Biology)، یکی از نوزادان اندکی پس از زایمان فوت کرد و دیگری حدود ۵۰ روز زنده ماند.