اثر پلاسما روی رنگ پذیری پارچه پلی استر توسط محقق ایرانی بررسی شد

 دکتر شیلا شهیدی درباره این طرح گفت: الیاف ومنسوجات پلی استری درصنعت نساجی به خاطر داشتن خواصی نظیر استحکام ، مقرون به صرفه بودن ، مقاومت شیمیایی بالا، ضد چروک بودن بسیار مورد توجه و استفاده قرارمی گیرند.

وی بیان کرد: این الیاف قابلیت جذب آب ورنگ خوبی نداشته و لذا به سختی با طیف کوچکی از رنگزاها در دمای بالا، قابلیت رنگرزی دارند که می توان به رنگزاهای دیسپرس اشاره کرد،امروزه تحقیقات گسترده ای بر روی اصلاح سطحی الیاف پلی استر به منظور افزایش آبدوستی و رنگ پذیری آنها صورت می گیرد که از جمله روشهای نوین می توان به کاربرد پلاسما اشاره کرد.

شهیدی اظهارکرد:پلاسما روشی کاملا خشک ودوستدار محیط زیست است، در این روش نیازی به استفاده از آب و مواد شیمیایی مضر نبوده و مدت زمان عملیات کوتاه است، در این پروژه تحقیقاتی اثر پلاسما بر رنگ پذیری منسوج پلی استری بررسی شده ،از کلاسه های مختلف رنگی طبیعی ومصنوعی استفاده شده و قابلیت رنگ پذیری این الیاف با کلاسه های رنگی مختلف بررسی شده است.

وی گفت: از آنجا که کلاسه های رنگی طبیعی مشکلات زیست محیطی نداشته، نیاز به تصفیه پساب نمی باشد، لذا بهبود رنگ پذیری پلی استر با رنگزاهای طبیعی بسیارحائز اهمیت است، از طرفی پلی استر را صرفا با رنگزای دیسپرس می توان رنگرزی نمود که در این صورت دررنگرزی مخلوط با کلاسه الیاف دیگر مانند پنبه و یا پشم با مشکل روبرو می شود.

این محقق ادامه داد: با کمک عملیات پلاسما می توان گروههای فعال مختلف را بر روی الیاف پلی استر ایجاد کرده و در نتیجه با اصلاح سطحی منسوج می توانیم به راحتی به صورت تک حمامه منسوج پلی استری ویا منسوج مخلوط از الیاف را با کلاسه های مختلف رنگرزی کرد، با کمک این عملیات و ایجاد تغییرات فیزیکی و شیمیایی بر روی سطح می توان الیاف پلی استری را برای جذب کلاسه های مختلف رنگی آماده کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا