آمادگی کاوشگر ماه‌نورد ناسا برای بازدید از ماه

محققان مرکز فضایی "کندی" ناسا در فلوریدا در حال آزمایش برخی از فناوری‌­های بسیار جذاب و جدید هستند که به زودی در ماه مستقر خواهد شد. این کاوشگر رباتیک موسوم به "CubeRover" به معنی "کاوشگر مکعبی" دارای چهار چرخ است و بیش از ۱۵۰ آزمایش حرکتی را در محیط­‌هایی که شبیه به سطح ماه هستند، پشت سر می­‌گذارد.

این ربات، اختراع شرکت فناوری نجوم "پیتسبورگ" با همکاری تیم "Kennedy’s Swamp Works" است. این تیم­‌ها همچنین در حال بررسی توانایی مانور این ربات و نحوه عملکرد حسگر، موتور و سیستم­‌های قدرت آن در یک محیط شبیه به ماه هستند.

"مایک پروونزو" از "پیتسبورگ" می‌گوید: این ربات­‌ها سبک هستند و تنها حدود ۹ پوند(چهار کیلوگرم) وزن دارند و هزینه­‌های استقرار و توسعه آنها نسبتاً پایین است. این فناوری به طور چشمگیری هزینه پرواز فضایی را کاهش می­‌دهد و "کاوشگرهای مکعبی" را به بسترهایی عالی برای مأموریت­‌های نمایش فناوری تبدیل می­‌کند.

"کاوشگر مکعبی" ناسا بیش از ۱۵۰ آزمایش تحرک را برای بازدید از ماه انجام می­‌دهد.

محققان بیش از ۱۰ سال است که روی این کاوشگر کار می­‌کنند. ربات­‌هایی به اندازه جعبه کفش که به زودی نشان می­‌دهند که چگونه می­‌توان از یک منبع تغذیه متمرکز در یک محیط سنگی شارژ شد، ابزار خود را ترمیم کرد و یک شبکه زیرساخت ارتباطی محلی ایجاد کرد.

"جیم مانتوانی" مسئول پروژه "CubeRover" در مرکز "کندی" گفت: ارائه پشتیبانی لجستیکی برای آزمایش این کاوشگر بسیار هیجان انگیز است. دیدن همکاری ناسا با مشاغل و شرکت­‌های کوچک برای کمک به رشد فناوری­‌های فضایی همیشه دیدنی و عالی است و من مشتاقانه منتظر دیدن کاوشگرهای تجاری روی ماه هستم.

برنامه "آرتمیس" ناسا شاهد این خواهد بود که ناسا از سال ۲۰۲۱ چندین آزمایش علمی و فناوری را به ماه ارسال می­‌کند. ناسا همچنین با ۱۴ شرکت قرارداد منعقد کرده است تا از طریق ابتکاری موسوم به "خدمات بار تجاری ماه"(CLPS) تحویل ربات­‌ها به ماه را برای ناسا فراهم کنند.

این تحویل­‌ها شامل ارسال کاوشگرهای کوچکی مانند "CubeRover" به سطح ماه است. این برنامه با این کاوشگرهای کوچک شروع به کار می­‌کند، اما کار خود را برای ارسال محموله‌های بزرگ‌تر با ربات‌های بزرگ‌تر ادامه می‌دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا