آمادگی کاوشگر ماه‌نورد ناسا برای بازدید از ماه

محققان مرکز فضایی "کندی" ناسا در فلوریدا در حال آزمایش برخی از فناوری‌­های بسیار جذاب و جدید هستند که به زودی در ماه مستقر خواهد شد. این کاوشگر رباتیک موسوم به "CubeRover" به معنی "کاوشگر مکعبی" دارای چهار چرخ است و بیش از ۱۵۰ آزمایش حرکتی را در محیط­‌هایی که شبیه به سطح ماه هستند، پشت سر می­‌گذارد.

این ربات، اختراع شرکت فناوری نجوم "پیتسبورگ" با همکاری تیم "Kennedy’s Swamp Works" است. این تیم­‌ها همچنین در حال بررسی توانایی مانور این ربات و نحوه عملکرد حسگر، موتور و سیستم­‌های قدرت آن در یک محیط شبیه به ماه هستند.

"مایک پروونزو" از "پیتسبورگ" می‌گوید: این ربات­‌ها سبک هستند و تنها حدود ۹ پوند(چهار کیلوگرم) وزن دارند و هزینه­‌های استقرار و توسعه آنها نسبتاً پایین است. این فناوری به طور چشمگیری هزینه پرواز فضایی را کاهش می­‌دهد و "کاوشگرهای مکعبی" را به بسترهایی عالی برای مأموریت­‌های نمایش فناوری تبدیل می­‌کند.

"کاوشگر مکعبی" ناسا بیش از ۱۵۰ آزمایش تحرک را برای بازدید از ماه انجام می­‌دهد.

محققان بیش از ۱۰ سال است که روی این کاوشگر کار می­‌کنند. ربات­‌هایی به اندازه جعبه کفش که به زودی نشان می­‌دهند که چگونه می­‌توان از یک منبع تغذیه متمرکز در یک محیط سنگی شارژ شد، ابزار خود را ترمیم کرد و یک شبکه زیرساخت ارتباطی محلی ایجاد کرد.

"جیم مانتوانی" مسئول پروژه "CubeRover" در مرکز "کندی" گفت: ارائه پشتیبانی لجستیکی برای آزمایش این کاوشگر بسیار هیجان انگیز است. دیدن همکاری ناسا با مشاغل و شرکت­‌های کوچک برای کمک به رشد فناوری­‌های فضایی همیشه دیدنی و عالی است و من مشتاقانه منتظر دیدن کاوشگرهای تجاری روی ماه هستم.

برنامه "آرتمیس" ناسا شاهد این خواهد بود که ناسا از سال ۲۰۲۱ چندین آزمایش علمی و فناوری را به ماه ارسال می­‌کند. ناسا همچنین با ۱۴ شرکت قرارداد منعقد کرده است تا از طریق ابتکاری موسوم به "خدمات بار تجاری ماه"(CLPS) تحویل ربات­‌ها به ماه را برای ناسا فراهم کنند.

این تحویل­‌ها شامل ارسال کاوشگرهای کوچکی مانند "CubeRover" به سطح ماه است. این برنامه با این کاوشگرهای کوچک شروع به کار می­‌کند، اما کار خود را برای ارسال محموله‌های بزرگ‌تر با ربات‌های بزرگ‌تر ادامه می‌دهد.