سیناپرس در معرفی فناوری های نرم نقش موثری دارد

دبیر ستاد فرهنگ‌ سازی اقتصاد دانش‌ بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق ، ضمن بازدید از مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و با حضور در خبرگزاری سیناپرس به اهمیت و نقش رسانه های علمی در ترویج و جریان سازی علم و رشد صنایع فرهنگی در میان مردم، پرداخت. 

پرویز کرمی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، گفت: اگر به تاریخ علم و فناوری در جهان نگاهی بیاندازیم، باید اذعان کنیم که همیشه این رسانه ها بودند که به درستی ارتباط و اقناع در مخاطب ایجاد می کردند و میان تولید کنندگان علم و فناوری و دانشمندان با آحاد مردم و جامعه ارتباطی قوی به وجود آورده اند؛ چراکه در نهایت مردم هم مصرف کننده و هم حامی علم و فناوری هستند. اگر  علم و فناوری در کشورهای مختلف دنیا رشد و توسعه پیدا کرده است ابتدا این مهم باور شده و بعد توسط مردم حمایت شده است. 

وی با اشاره به اهمیت توجه مقام معظم رهبری به پیشبرد علم و دانش در کشور خاطرنشان کرد: اگر پیگیری خط سیری که طی این سال ها مقام معظم رهبری در زمینه پیشبرد دانش داشتند،نبود؛امروز علم و فناوری تنها جزو موضوعاتی بود که در مناظره ها میان دولت ها، احزاب و منازعات سیاسی وجه مسالحه قرار می گرفت و  مطرح نمی شد و در کشور به این رشد جهشی و طبیعی خود نمی رسید.

کرمی تاکید کرد: اگر امروزه رتبه  چهارم را در حوزه فناوری نانو داریم و در بایوتکنولوژی رتبه هفتم را به خودمان اختصاص داده ایم، ناشی از این توجه و خط سیر گفته شده است. 

به گفته کرمی، ایران داری رتبه نهم در هوا فضاست و همه اینها نشان از توجه به موضوع علم و فناوری ازسوی رهبر انقلاب اسلامی دارد.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در ادامه افزود: این موفقیت ها محقق نمی شد، اگر حمایت رهبری و مردم از دانشمندان وجود نداشت.بنابراین هر چقدر نهاد های ترویج گر و نهاد ساز و توسعه گر علم بیشتر شوند، واقعیت ها و ضرورت های علمی بیشتر احساس می شود.

وی تاکید کرد: اگر ما در جامعه به دنبال دیپلماسی و عمومی سازی علم و فناوری و بازتولید این چرخه هستیم، باید تولید کننده و مصرف کننده علم نیز در این زنجیره به درستی تعامل کنند. وقتی این تعامل به درستی صورت بگیرد تمام اجزای چرخه حاضر به صرف هزینه می شوند، حال می خواهد دولت یا شرکت های خصوصی یا حتی مردم باشند. 

پرویز کرمی درادامه افزود: اگر این زنجیره قطع شود یا معیوب باشد، این چرخه هم معیوب خواهد شد. امروزه مولفه اصلی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  تقویت و توسعه شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها یا شرکت های خلاق است. به اعتقاد من آن نوع از پژوهشی موثر است که کاربردی و رفع کننده نیازهای جامعه باشد. در غیر این صورت اگر در یک شهری مانند تهران صد دانشگاه هم وجود داشته باشد اما فاقد عملکرد لازم باشد و تاثیری در زندگی مردم نداشته باشند، به طور قطع تنها هزینه صرف شده است. اما اگر دانشگاهی خوب و کاربردی وجود داشته باشد که عملکرد آن در زندگی مردم حس شود بی شک باید گفت موفق تر عمل کرده است.  

کرمی درادامه گفت: انتظاری که از رسانه های علمی می رود توجه به فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است. خوشبختانه سیناپرس نقش خوبی در این زمینه ایفا کرده است هرچند داشته های زیادی در زمینه صنایع خلاق در کشور وجود دارد و رسانه ها تا کنون توجه قابل قبولی از خود نشان نداده اند.

وی با اشاره به اقتصادی کردن صنایع فرهنگی گفت: ما در این زمینه چندان موفق نبوده ایم؛ چراکه صنایع فرهنگی و تاریخ تمدن ما به اقتصاد گره نخورده است و صدور آن در داخل کشور ضعیف است. اگر فرزندان ما اسطوره های غربی و شرقی مانند جومونگ یا رونالدو را به خوبی می شناسند دلیلش این است که از سوی رسانه های داخلی خودمان معرفی شده اند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: رسانه ملی ما باعث شده است که اغلب افراد خانواده های ایرانی جومونگ وخانواده آن را بشناسند ، اما شناخت چندانی نسبت به اسطوره های شاهنامه نداشته باشند. ما برای اینکه فرهنگ و تمدن خود را به دنیا معرفی کنیم باید فرهنگ خود را به اقتصاد گره بزنیم. وقتی تولیدات فرهنگی مان در بستر اقتصاد از ایران بیرون بروند معرف خوبی برای فرهنگ و تمدن ایران خواهد بود و در نهایت منجر به صدور انقلاب ما خواهد شد. 

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا