ساخت شبکه پایش و پیش بینی دریایی کشور در مرحله پایانی

 طرح کلان ملی فناوری «طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شبکه پایش و پیش بینی دریایی کشور» با تلاش متخصصان داخلی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان بنادر و دریانوردی و با نظارت فنی اداره کل سواحل و بنادر به اجرا درآمده و مراحل پایانی خود را می گذراند.

 

این طرح کلان ملی فناوری، به طراحی و اجرای بزرگترین شبكه جمع آوری داده‌های دریایی ایران از طریق ۱۱ مجموعه اندازه گیری در بنادر مهم شمالی و جنوبی کشور اختصاص دارد و هر مجموعه اندازه گیری از سه ایستگاه آب عمیق (بویه موج نگار)، ایستگاه هواشناسی ساحلی و ایستگاه دریافت داده ها تشکیل شده است.

دکتر احمدرضا زمانی، مجری این طرح کلان ملی فناوری با اشاره به گستره عظیم مرزهای آبی و مناطق ساحلی در شمال و جنوب کشور و محدود بودن تعداد ایستگاه های پایش وپیش بینی دریایی در آب های ایران، اجرای این طرح را در کشور ضروری برشمرد.

وی افزود: صنایع بندری و دریانوردی، صنایع دفاعی، صنعت نفت، صنایع شیلات، محیط زیست و غیره از جمله صنایعی هستند که می تواند از نتایج این طرح استفاده کنند.

زمانی با اشاره به اهداف این طرح گفت: ایجاد بزرگترین و كاملترین شبكه اندازه گیری در منطقه، تامین کاملترین بسته داده‌های موج نگاری، هواشناسی واقیانوس شناسی در حوزه آب های دور و ساحلی برای استفاده در صنعت دریایی کشور و ایجاد زمینه پژوهش و فناوری در حوزه اندازه گیری مشخصه های دریایی از جمله اهداف این طرح است.

وی افزود: بكارگیری كامل توان علمی، فنی و مهندسی كشور در طراحی و ساخت تجهیزات اندازه گیری، قطع وابستگی به خارج و جایگزینی فناوری های بومی در حوزه دریا، ایجاد شرکت های دانش بنیان در این حوزه، ایجاد ظرفیت لازم برای صادرات محصولات، تهیه زیرساخت های لازم در پشتیبانی از تجهیزات  بر مبنای توانمندی داخلی از دیگر مزیت های اجرای این طرح است.

آزمایشگاه ملی اندازه گیری مشخصه های دریایی و مرکز پیش بینی امواج

مجری طرح کلان ملی فناوری پایش و پیش بینی دریایی کشور، اظهار داشت: اجرای پایگاه مرکزی به منظور پردازش اطلاعات دریافتی از ایستگاه ها، طراحی و احداث آزمایشگاه ملی اندازه گیری مشخصه های دریایی، طراحی و راه اندازی سیستم کنترل کیفی آنی داده ها و طراحی و اجرای ایستگاه پایش وپیش بینی دریایی کشور از دیگر بخش های مرتبط با این طرح است. 

به گفته زمانی، در حال حاضر طرح بالای ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و از طریق انجام طرح فوق علاوه بر پیاده سازی شبکه اندازه گیری، تولید بیش از ۲۰ محصول مختلف و انجام خدمات پشتیبانی و کالیبراسیون تجهیزات ساخته شده در داخل کشور انجام می شود.

وی با اشاره به دستاوردهای فناورانه این طرح گفت: طراحی و ساخت سنسورهای هواشناسی و اقیانوس شناسی ایرانی (شامل سنسورهای دمای هوا، فشار هوا، رطوبت نسبی، سرعت باد، جهت باد، دمای آب، شوری آب و هدایت الکتریکی)، طراحی و ساخت سنسور موج نگار ایرانی جهت ثبت داده های طیف جهت دار امواج بخشی از این دستاوردها است. 

این محقق اضافه کرد: طراحی و ساخت سیستم های جمع آوری، ذخیره سازی و ارسال آنی داده ها، طراحی و ساخت بدنه تمام پلی اتیلنی بویه های موج نگار، پیاده سازی و اجرای مدل های عددی پیش بینی باد و موج بر روی آب های دریای خزر خلیج فارس و دریای عمان از دیگر دستاوردهایی است که می توان اشاره کرد.

ساخت اولین آزمایشگاه کالیبراسیون حسگر موج نگار در کشور

به گزارش مهر ، در این طرح با اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت اولین آزمایشگاه کالیبراسیون حسگر موج نگار توسط پژوهشکده علوم و فناوری زیردریای دانشگاه صنعتی اصفهان، کالیبراسیون این نوع حسگرها برای نخستین بار در داخل کشور صورت می گیرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا