رایحه درمانی با گل نرگس

بـا استفاده از حس بویایی، اسانس‌ها می‌توانند روی ایجاد حس خوب و آرامش بخشی، حافظه، سردرد، استرس و افسردگی، خستگی و بی‌خوابی و یا سلامت جسم تاثیر داشته باشند.

دکتر طیبه شاهی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: استفاده از آروماتراپی یا رایحه درمانی همانند سایر درمان‌های مکمل و جایگزین در سال‌های اخیر رو به گسترش است، گفت: آروماتراپی در بسیاری از کشورها مانند سویس، آلمان، انگلسـتان، هلند، کانادا و آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: آروماتراپی از طریق بویایی به معنی استفاده از آرومای منحصر به فرد گل‌های مختلف و تاثیر آن‌ها روی سیستم عصبی خودکار است. استنشاق، سریع‌ترین روش جذب اسانس است، با استفاده از حس بویایی؛اسانس‌ها می‌توانند روی ایجاد حس خوب و آرامش بخشی، حافظه، سردرد، استرس و افسردگی، خستگی و بی‌خوابی و یا سلامت جسم تاثیر داشته باشند.

عضو هیات علمی گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: نرگس یکی از مهم‌ترین گیاهان زینتی و دارویی از خانواده نرگسیان است و ارزش بالایی در صنعت داروسازی دارد، در کشور ما انواع گل نرگس رشد می‌کند و امکان کاشت و پرورش آن نیز وجود دارد. یکی از این گونه‌ها Narcissus tazetta است که در خراسان جنوبی کشت می‌شود.

دکتر شاهی با بیان این‌که تجزیه و تحلیل ترکیبات شیمیایی نرگس تازتا نشان می‌دهد که این گیاه حاوی فلاونوئیدها، آلکالوئیدها، ساپونین ها، تانن ها، گلیکوزیدها، استروئیدها، ترپنوئیدها و آنتراکینون‌ها است، ادامه داد: تحقیقات دارویی نشان می‌دهد که Narcissus tazetta دارای اثرات ضد قارچ، ضد ویروس، ضد مالاریا، ضد سرطان، آنتی اکسیدان، تاثیرات مثبت پوستی، قلبی عروقی، تنظیم کننده سیستم ایمنی و آنزیم استیل کولین استراز است.

به گفته وی، گل نرگس دارای طبع گرم و خشک است، استشمام گل نرگس مسکن اعصاب، رافع سردرد، ایجاد شادابی، مفید برای ریه بوده و باعث انرژی مثبت و افزایش اعتماد به نفس، کاهش استرس و اضطراب و کاهش افسردگی می‌شود.

عضو هیات علمی گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: علاوه بر آرومای خوب گل نرگس، گلبرگ‌ها، ساقه، ریشه، پیاز گل و روغن گل نیز دارای خواص درمانی شگفت انگیز از جمله برطرف کردن کک و مک، تقویت سیستم گوارشی، سوختگی، ضد سرفه و سرماخوردگی و … می‌باشند.

دکتر شاهی بیان کرد: این روزها در خطه خراسان جنوبی با شروع فصل سرما برداشت گل‌های نرگس زیبا، معطر و روح بخش از سرزمین نرگس زارها، شهرستان خوسف آغاز شده است اگرچه شمیم عطر دلنواز آن سردی زمستان را تلطیف می‌کند، اما همانند بسیاری از محصولات استراتژیک استان مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است.

عضو هیات علمی گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که خراسان جنوبی رتبه پنجم تولید گل نرگس در کشور را دارد و شهرستان خوسف هم در استان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و پیش بینی می‌شود امسال 12 میلیون شاخه گل از نرگس زارهای استان برداشت شود.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر شاهی یادآور شد: جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با تکیه بر توان متخصصین گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی و مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی با هدف خلق ثروت از مزیت‌های منطقه‌ای برای تولید کنندگان، آمادگی ارایه مشاوره و فروش گل نرگس و پیاز نرگس به مشتریان گرامی را دارد.  جهت ارتباط بیشتر با شماره تلفن 05632219101 تماس حاصل کرده و یا به تارنمای www.birnab.ir مراجعه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا