تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک جهاددانشگاهی با مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور

 دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی به همراه معاونان و مدیران این نهاد و دکتر محمد حیدری، رییس جهاددانشگاهی واحد قم با حضور در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور با حجت‌الاسلام‌والمسلمین ربانی مدیر این مرکز دیدار و گفت‌وگو کردند و در پایان این دیدار تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک جهاددانشگاهی با این مرکز در حوزه‌های علمی، درمانی، خدماتی، کارآفرینی و… به امضاء طرفین رسید.

جهاددانشگاهی توان اجرای کارهای بزرگی را در کشور دارد

در ادامه این نشست مشترک دکتر طیبی با اشاره به توسعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، فناوری و… بیان کرد: بستر حوزه‌های علمیه و روحانیون سراسر کشور زمینه مناسبی برای فعالیت‌های جهاددانشگاهی است و تمام توانمندی‌های خود را در این راستا و برای خدمت به جامعه روحانیون و علمای دین به کارخواهیم گرفت.

وی بابیان این که مجموعه جهاددانشگاهی توان اجرای کارهای بزرگی را در کشور دارد، اظهار کرد: مشکلی در تولید فناوری و توسعه آن وجود ندارد و فقط باید توان ملی را باور کنیم و با برنامه‌ریزی و اجرای به‌موقع داشته باشیم تا در زمان مناسب بهره‌برداری کنیم.

دکتر طیبی افزود: جهاددانشگاهی در علوم جدید مانند سلول درمانی که در آینده‌ای نزدیک جایگزین دارودرمانی می‌شود، درمان زخم‌های دیابتی، گیاهان دارویی، فنی، کشاورزی، اصلاح نژاد دامداری با تکنیک شبیه‌سازی و… به پیشرفت‌های گسترده‌ای دست‌یافته است.

رییس جهاددانشگاهی یادآور شد: در حوزه  آموزشی جهاددانشگاهی دارای دو دانشگاه، یک دانشکده علوم پزشکی، شش موسسه آموزش عالی، ۴۶مرکز آموزش علمی کاربردی، ۱۳۰ مرکز آموزش کوتاه‌مدت عمومی و تخصصی درسراسرکشور است.

وی افزود: زمانی که در سال ۹۲ به‌عنوان اعضای آموزش شورای انقلاب فرهنگی به حضور مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان از القای فرهنگ بیگانه از طریق متون انگلیسی ابراز نگرانی کردند و فرمودند ما متون انگلیسی و منابعی مبتنی بر فرهنگ اسلامی و ایرانی نداریم که در همین راستا ما یک مجموعه هشت‌جلدی را  در دست تدوین داریم.

دکتر طیبی با اشاره براینکه در منابعی که از دولت گرفتیم، ضریب چهار تا پنج برابر ارزش‌افزوده ایجاد کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های فرهنگی مؤسسات مختلف، سه خبرگزاری، مرکز انتشارات و یک مرکز افکار سنجی داریم که وجود این مرکز بسیار ضروری است؛ زیرا زمانی که برنامه‌ای در کشور اجرا می‌شود باید نتیجه آن به مدیران منعکس گردد تا بتوانند برنامه‌های خود را اصلاح کنند.

وی با تأکید بر نگاه سودمند جهاددانشگاهی به موضوع اشتغال عمومی و خانگی بیان کرد: احساس وظیفه‌داریم که در راستای توانمندی‌های جهاددانشگاهی همکاری‌هایی با حوزه علمیه داشته باشیم و امیدواریم با تفاهم‌نامه‌های همکاری با حوزه علمیه را ارایه بدهیم و خدمات موردنیاز خود را نیز دریافت کنیم.

جهاددانشگاهی تاریخچه‌ای درخشان برای خدمت در پایه علم و دانش دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ربانی نیز ضمن تسلیت ایام شهادت فاطمه زهرا(س)، عنوان کرد: ۹ دی حماسه و انقلابی بزرگ بود که باید در خاطره‌ها ثبت گردد؛ زیرا ملت ایران به‌درستی بصیرت خود را نشان دادند و نقشه‌های دشمنان را نقش برآب کردند.

وی در رابطه با امضای تفاهم‌نامه جهاددانشگاهی و حوزه علمیه اظهار کرد: خدا را سپاسگزارم که این دو ظرفیت باهم پیوند می‌خورد؛ زیرا می‌تواند نتیجه ارزشمندی را برای امت اسلام و مردم ایران در پیشبرد اهداف انقلاب به ارمغان بیاورد.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: جهاددانشگاهی تاریخچه درخشان برای خدمت در پایه علم و دانش دارد و صدالبته که مبانی قدرت، عزت و اقتدار علم و دانش است و اگر غربی‌ها به قدرت رسیدند به خاطر علم است و به مجموعه جهاددانشگاهی تبریک می‌گویم که راه صحیحی را انتخاب کرده و از طریق علم به عزت و اقتدار ملت کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ربانی عنوان کرد: اگر جریان‌ علمی با مجموعه‌های علمی دیگر پیوند بخورد هم‌افزایی بهتری را خواهد داشت و نتایج مضاعف و فوق تصوری رقم خواهد خورد و امیدوارم این کارها متوقف به امضا و تفاهم‌نامه نباشد.

وی با ابراز خرسندی نسبت به اجرای پیش از امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین مرکز خدمات حوزه و جهاددانشگاهی گفت: خوشبختانه بار دیگر ثابت شد نهادی که نام جهادی دارد چنین فعالیت مثمر ثمر و جهادی را برای خدمت به آحاد مردم و قشر روحانیت در ابعاد مختلف ارایه می‌کند.این امر، معنای واقعی جهاد را رسانده است. آرمان‌های انقلاب نیازمند مجاهدت‌های بسیاری است و امیدوارم این همکاری تبدیل به الگویی برای کشور شود.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه مشترک همکاری بین جهاددانشگاهی و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور در حوزه‌های مختلف درمانی، خدماتی، کارآفرینی و … به امضاء طرفین رسید.

موضوع این تفاهم‌نامه همکاری در عرصه‌های سلامت (تشخیصی، درمانی و…)، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی، ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای توسعه کسب و کارهای تخصصی، اشتغال و کارآفرینی و استفاده بهینه از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مشترک دو طرف و افزایش تعاملات بین بخشی و توسعه کمی و کیفی همکاری های‌های علمی طرفین است.

تعهدات جهاددانشگاهی در این تفاهم نامه شامل عرصه‌ی سلامت، فرهنگی و توانمندسازی و اشتغال و … می شود.

تعهدات جهاددانشگاهی در عرصه سلامت شامل ارایه خدمات تشخیصی (آزمایشگاه تشخیص طبی، آزمایشگاه جنین شناسی، سونوگرافی و…) و درمانی (درمان ناباروری، سرطان، درمان زخم های مزمن و …) و خدمات مشاوره (تغذیه، ژنتیک، بیهوشی، روانشناسی و…) در مراکز خدمات تخصصی پزشکی جهاد، به بیماران معرفی شده از سوی مرکز حداقل با 10 درصد تخفیف نسبت به تعرفه‌های خدمات درمانی مربوط به نهادهای عمومی غیردولتی مصوب هیأت وزیران می‌شود.

امکان بهره مندی جامعه هدف مرکز از مراکز تخصصی آسیب‌های اجتماع، برگزاری بازدیدهای علمی و فرهنگی از فعالیت‌های جهاد و همچنین برگزاری اردوهای تفریحی با محورهای دینی و مذهبی توسط جهاد، همکاری در تعریف و اجرای پروژه های مطالعاتی، اجتماعی، فرهنگی و علمی، گردآوری، پردازش، تجزیه وتحلیل اطلاعات در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی استان توسط دفتر مطالعات فرهنگی و دانشگاه پژوهی، همکاری در تولید محتوای اجتماعی، فرهنگی و رسانه ای متناسب با برنامه‌ها و سیاست‌های مرکز و جهاد، اعم از محصولات چند رسانه ای دیجیتال و محتوای آموزش الکترونیکی وهمکاری مشترک با مرکز امام (ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی از تعهدات جهاددانشگاهی در عرصه فرهنگی است.

در عرصه توانمند سازی و اشتغال تعهدات جهاددانشگاهی شامل تدوین و اجرای دوره های آموزش عالی و علمی کاربردی با رویکرد مهارت محور، شغل محور و محصول محور، همکاری در راه اندازی، راهبری و مدیریت کلینیک‌های کسب و کار و اشتغال و کارآفرینی برای مرکز دراستان‌های منتخب، همکاری و مشارکت در راه اندازی مراکز تخصصی آموزشی و مرکز نوآوری و شتابدهی با تأکید بر کارآفرینی، اشتغال کسب و کارهای کوچک و مشاغل خرد و خانگی، مشارکت و همکاری در حمایت و توسعه کارآفرینی، اشتغال و مشاغل خانگی خرد، کوچک و نوآوری اجتماعی فردی، سازمانی و تکنولوژیکی، تدوین، طراحی و اجرای برنامه‌ها و پروژه های توانمندسازی و دوره‌های آموزشی عمومی، مدیریتی، تخصصی و تخصصی پیشرفته، کارآفرینی، کسب و کار و مشاغل خرد، کوچک و خانگی، هم افزایی منابع و امکانات طرفین برای فراهم کردن بستر لازم برای اشتغال زایی و توان افزایی و ارتقای معیشت خانواده‌های تحت پوشش مرکز با توسعه مشاغل خانگی و کارگاههای تولیدی زودبازده و حمایت از خانواده‌های خلاق و کارآفرین مرکز، همکاری در زمینه قرآنی و صنایع فرهنگی و پارک علوم فناوری‌های نرم جهاددانشگاهی و برگزاری رویدادهای مشترک در زمینه ترویج و ایجاد کسب و کارهای نوپا می‌شود.

از تعهدات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه می توان به شناسایی و معرفی طلاب و روحانیون و خانواده‌های ایشان و همچنین نیروهای اداری و منابع انسانی به عنوان جامعه هدف مرکز، حسب مورد جهت استفاده از خدمات مذکور در این تفاهم نامه، همکاری در برگزاری نشست‌های تخصصی، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مشترک، مشارکت در تامین هزینه‌های آموزش و توانمندسازی افراد در حوزه دوره‌های مهارتی، تخصصی و اشتغال اعضای مرکز، اطلاع رسانی و معرفی امکانات، خدمات و فعالیت‌های جهاد به طلاب و خانواده های ایشان، به رسمیت شناختن حق و حقوق مادی و معنوی جهاددانشگاهی در خصوص نتایج حاصل از فعالیت‌های مشترک و نظارت بر نحوه پرداخت هزینه‌ها و تسویه حساب از سوی شرکت بیمه‌ای طرف قرارداد مرکز اشاره کرد.

مدت این تفاهم نامه سه سال شمسی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا