ترکیه ارز دیجیتال ملی خود را ۲۰۲۱ آزمایش می‌کند

«ناجی اقبال»، رییس بانک مرکزی ترکیه روز جمعه به اعضای پارلمان این کشور اعلام کرد که آزمایش پول دیجیتال ملی از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ آغاز می شود. وی در بخشی از سخنان خود گفت:‌ «پروژه تحقیق و توسعه ارز دیجیتال مدتی است که آغاز شده و در حال حاضر فاز نظریه پردازی آن تکمیل شده است. ما می خواهیم فاز آزمایشی را در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ شروع کنیم.»

ترکیه مدت هاست به فکر آزمایش پول دیجیتال ملی است و تحقیقات در این رابطه را از سال ۲۰۱۹ آغاز کرده است. دولت ترکیه در نقشه‌راه اقتصادی سال ۲۰۱۹-۲۰۲۳ که تابستان سال قبل منتشر شد به استفاده از «ارز دیجیتال بانک مرکزی مبتنی بر بلاکچین» اشاره کرده است.

«رجب تیپ اردوغان» رییس جمهور ترکیه نیز پیشتر اعلام کرده بود آزمایش سیستم پول دیجیتال ملی این کشور تا پایان سال ۲۰۲۰ تمام می‌شود. دولت ترکیه می‌خواهد در فاز آزمایشی یک پلتفرم نرم افزاری برای پرداخت‌های آنی مبتنی بر «لیر دیجیتال» توسعه دهد.

یکی از دلایل تصمیم ترکیه به آزمایش پول دیجیتال ملی نرخ تورم بالا و افزایش قیمت محصولات مصرفی ذکر شده است. رییس بانک مرکزی ترکیه که به تازگی به این سمت منصوب شده می‌خواهد نرخ تورم را تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۹.۴ درصد کاهش دهد.

در ادامه گزارش آمده که مردم ترکیه احتمالاً از ایده معرفی پول دیجیتال ملی استقبال خواهند کرد چرا که ۲۰ درصد از آنها در طول زندگی مقداری از دارایی‌های خود را دستکم در یکی از ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرده‌اند. خبرگزاری یاد شده اشاره می‌کند که نزدیک به نیمی از مردم ترکیه مایل به استفاده از پول دیجیتال در صورت کاهش محبوبیت پول کاغذی هستند.

فاصله گذاری اجتماعی و نگرانی‌ها پیرامون پرداخت‌های نقدی در دوران پاندمی کرونا کشورها را به فکر توسعه پول دیجیتال ملی انداخته است. بر اساس گزارش بانک تسویه حساب‌های بین المللی (BIS)، ۸۰ درصد از بانک‌های مرکزی در دنیا در حال تحقیق، آزمایش و یا توسعه ارز دیجیتال ملی هستند و برخی از کشورها مثل چین و سوئد و قلمرو باهاما عرضه آن را به شکل محدود آغاز کرده‌اند. ایالات متحده، انگلستان، اتحادیه اروپا و روسیه نیز در حال آزمایش پول دیجیتال ملی هستند.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا