کشف ابرخوشه کهکشانی

به گزارش سیناپرس به نقل از phys، گروهی از ستاره شناسان بین المللی در مطالعات خود ساختاری را شناسایی کرده اند که از 8 خوشه کهکشانی تشکیل شده است. ابرخوشه ها با ساختارهای مختلف با طیف وسیعی از توده ها، از خوشه های عظیم و متراکم کهکشان گرفته تا پل های کم چگالی، با رشته ها و ورقه هایی از ماده، جزء بزرگ ترین ساختارهای شناخته شده در کهکشان هستند.

کشف و بررسی ابرخوشه ها با جزئیات آنها به درک بهتر دانشمندان از ترکیب و تحول این رشته های عظیم کیهانی کمک می کند. در حال حاضر، گروهی از ستاره شناسان با هدایت محققی از مؤسسه فیزیک فرازمینی «مکس پلانک» در گارچینگ آلمان خبر از ابرخوشه جدیدی داده اند که ساختار آن را در فاز تحلیل اعتبار و ابزار عملکردی با بررسی عمیق نهایی استوایی شناسایی کردند.

آنها 140 درجه مربع میدان بررسی عمیق نهایی استوایی eROSITA را نسبت به عمق حدود 3/2 ks (مدول عکی العمل بستر) در فاز فاز تحلیل اعتبار و ابزار عملکردی تحلیل و مشاهده کردند و موفق به شناسایی ابرخوشه ای ناشناخته شدند.

به گزارش سیناپرس، این ابرخوشه متشکل از زنجیره ای از 8 خوشه کهکشانی است. مشاهدات نشان می دهد که شمالی ترین خوشه های این ساختار از یک فعالیت بزرگ خارج از محور عبور می کنند. داده های نوری و اشعه ایکس نشان می دهد که این نوعی سیستم الحاقی سه گانه است که با یک الحاق دوگانه و الحاقی قبلی همراه است.

خوشه eFEDS J093513.3 004746 که در قسمت شمالی ابرخوشه قرار گرفته، عظیم ترین و درخشان ترین نوع 8 خوشه است. این خوشه همچنین یکی از بزرگ ترین و درخشان ترین خوشه های در کل میدان eFEDS (بررسی عمیق نهایی استوایی) است. جرم این خوشه 580 تریلیون جرم خورشیدی است.

دو خوشه عظیم دیگر این ابرخوشه، جرمی برابر 130 تریلیون جرم خورشیدی دارند. جرم 5 خوشه دیگر نیز بین 140 تا 250 تریلیون جرم خورشیدی محاسبه شده است. علاوه بر این، محققان وجود دو باقی مانده رادیویی را در منطقه شمالی و جنوب شرقی شمالی ترین خوشه ها و نیز یک هاله رادیویی کشیده را مشاهده کردند که دلیلی بر فعالیت الحاقی این قضیه هستند. وجود این هاله رادیویی در این خوشه ها نشان می دهد که این خوشه تحت یک الحاق بزرگ است.

این یافته ها بر این نکته تأکید می کند که نقشه خطی چگالی کهکشان، دو قله را در مناطق شمالی و جنوبی این سیستم خوشه ای نشان می دهد.

مترجم:ندااظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا