رشته حسابداری باید آزمایشگاه داشته باشد

وي در شيراز متولد شده و پس از اخذ ديپلم رياضي در شيراز و ليسانس (B.A) بانكداري از تهران، موفق به كسب مدرک فوق لیسانس  (M.B.A) در رشته مديريت بازرگاني (با گرايش حسابداري و اقتصاد)از کالیفرنیای جنوبی  و دكترا (PH.D) در رشته حسابداري از دانشگاه لينكن نبراسكا در آمريكا شده است. وي در دانشگاه لينكن نبراسكا به عنوان دستيار پژوهش، دستيار تدريس و مربي حسابداري عهده دار تدريس درس اصول حسابداري بازرگاني، اصول حسابداري مديريت و اصول حسابداري ميانه بوده است.

 پروفسور نمازی داوری مقالات داخلي و خارجي زيادي را انجام داده است. همچنين مقالات متعددي را در گردهمايي و سمينارهاي داخلي و خارجي از جمله سمينارهاي مربوط به انجمن حسابداران آمريكا (AAA) و (NAA) در شهرهاي بالتيمر، بستن، نيويورک و لوس آنجلس، سانفرانسيسكو و يونيورسيتي پارک پنسيلوانيا، مالزي، يونان، انگل يس، فرانسه و چين ارائه کرده است .

استاد نمازی داراي مدرك عضويت در انجمن حسابداران صنعتي و مديريت آمريكا (NAA) بوده و به عنوان يكي از هفت نفر عضو انجمن تحقيقاتي حسابداران صنعتي در آمريكا و رئيس تحقيقات حسابداري صنعتي در قسمت پنسيلوانيا- شهر استيت كالج نيز فعاليت کرده است.

دکتر نمازی عضو انجمن حسابداران آمريكا (AAA) نيز بوده است. وي همچنين به عضويت "انجمن حسابداران خبره ايران" و "انجمن حسابداران رسمي" و "جامعه حسابداران ايران" نيز در آمده‌اند. افتخارات علمی پروفسور نمازی مارا برآن داشت تا با این استاد رشته حسابداری کشور گفتگویی داشته باشیم.

چه شد که به این رشته علاقه مند شدید و چه عواملی دراین تصمیم گیری دخیل بودند؟

رشته دبیرستانی من ریاضی بود و خیلی اتفاقی وارد رشته حسابداری شدم و نمی دانستم رشته حسابداری چیست و چه کاربردهایی برای من و زندگی ام می تواند داشته باشد. تعطیلات تابستان بود که برای دیدن اقوام  از شیراز به تهران به قصد رفتن به مشهد رفته بودیم، یکی از آنها از من پرسید چه تصمیمی برای انتخاب رشته دانشگاهی ات داری ؟نکند که توام مانند همه هم دوره هایت می خواهی به رشته های مهندسی بروی،با تعجب به ایشان گفتم خوب باید چه کارکنم ؟شما رشته بهتری سراغ دارید؟ در جواب من گفتند در رشته حسابداری تحصیل کن ،خواهی دید که در آینده این رشته چقدر در زندگی ات کاربرد خواهد داشت، اما یک شرط دارد و آن هم اینکه به تهران بیایی و در اینجا تحصیل کنی. من هم در نهایت به تهران آمدم و در رشته بانکداری تحصیل کردم.

اگر فرصتی به شما داده شود تا به عقب بازگردید این رشته را انتخاب می کنید؟

اگر فرصتی پیش آید که به عقب بازگردم حتما رشته حسابداری را انتخاب می کنم ،تمام  هم دوره ای های من چه در ایران و چه در آمریکا،افرادی بودند که در رشته های مدیریت بازرگانی و بانکی ادامه تحصیل دادند؛ اما من رشته ام را دوست داشتم و این علاقه همچنان ادامه دارد.از فردی که بنده را دراین راه راهنمایی کرد، همیشه سپاسگذارم.

توصیه شما به دانشجویانی که به این رشته وارد می شوند، چیست؟

به همه کسانی که این رشته را انتخاب کرده اند، می گویم که در این دوره و زمان اطلاعات  و منابع بسیاری هست که بتوانند از آن استفاده کنند و درمورد رشته های درسی که آینده شان را می سازد بیشتر تحقیق کنند،بنابراین از سر ناچاری در رشته ای وارد نشوند و از همان زمان ورود با علاقه و اطمینان در راه تحصیل و رشته شان قدم بردارند.اما مهمترین نکته ای که در تمامی کارها و به خصوص درس خواندن باید به آن توجه کرد علاقه مندی و پشتکار است.در واقع جوانان باید به رشته ای که در آن ورود پیدا می کنند ،علاقه داشته و نسبت به آن اگاهی کامل داشته باشند.البته ناگفته نماند ، نابرده رنج گنج میسر نمی شود ؛ یعنی اگر زحمت و پشتکار نداشته باشید موفق نمی شوید.

 علاقه مندی متفرقه تان چیست؟آیا شما به عنوان استادی که مدام با اعداد و آمار وارقام سرو کار دارید، دل مشغولی دیگری دارید؟

در اوقات فراغت و زمانی که فرصت داشته باشم کتب دینی را مطالعه می کنم و ادبیات را نیز بسیار دوست دارم .

جایگاه رشته حسابداری در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه جایگاه این رشته در خور شان رشته حسابداری نیست ؛ یکی از دلایل آن هم  جوان بودن این رشته است. زمانی که من به ایران آمدم فقط چند نفر دراین رشته دکترای حسابداری داشتند و بنابراین رشته جوانی است و زمان می برد تا جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

 با توجه به اهمیت این رشته که درمورد مسائل مالی صحبت می کند و نیاز به متخصصین خاص خود را دارد می تواند به سرعت جای واقعی خود رابیابد، اما تا به ایده آل رسیدن چند سالی زمان داریم.

طبق آمار رسمی 10درصد دانشجویان کشور مادر رشته حسابداری تحصیل می کنند و این نشان توانمندی این رشته است. همچنین مطمئن هستم که در سالهای اخیر روند پیشرفت بیشتری را شاهد خواهیم بود. در این میان یکی از مسائلی که بسیار خوشحال کننده است اینکه  ماهم مانند پزشکان انجمن رسمی داریم و حسابداران بایدبرای ورود به حوزه حسابداری رسمی تائید و  بعد به این حرفه ورود پیدا کند.

نقاط قوت و ضعف علمی کشور را در چه مواردی می بینید؟

وجود استعداد های برتری مانند دانشجویان ،استادان زبر دست و علاقه مندی زیادی که در جوانان وجود دارد، از نقاط قوت علمی کشور است.در شاخه حسابداری نیز باتوجه به نیاز مملکت و مسئولین و اهمیت بودجه ، حسابرسی مورد توجه قرار گرفته است، همچنین وقتی صحبت از تصمیم گیری بر اساس داده ها به میان می آید ، باید از متخصصین این حوزه استفاده شود.

اما اگر بخواهیم درمورد نقاط ضعف علمی کشور صحبت کنیم باید گفت؛ باتوجه به تحولات دنیا باید تغییرات جدی در سیلابس های آموزشی مان ایجاد کنیم. برای این کار باید اطلاعات به روز دنیا را وارد سیستم های کامپیوتری مان کنیم و آزمایشگاه  داشته باشیم.رشته حسابداری باید آزمایشگاه داشته باشد که متاسفانه در ایران هنوز این مهم عملی نشده است و من معتقدم که تمامی این تغییرات باید از دانشگاه ها شروع شود که متاسفانه در حال حاضر  دانشگاه ها روند کندی را طی می کنند .

 امیدوارم هرچه زودتر در تمامی رشته شاهد پیشرفت چشمگیر و روز افزونی باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا