پیشنهاداتی برای پیشگیری از سرطان پستان

شایع‌ترین سرطان و بیشترین علت مرگ ناشی از سرطان در بین زنان بیشتر مناطق جهان، سرطان پستان است. به طور کلی از هر ۱۸ زن، یک نفر در دوران زندگی خود مبتلا به سرطان پستان خواهد شد. طی دهه گذشته، میزان بروز سرطان پستان در بیشتر کشورهای در حال توسعه، افزایش داشته است.

در ایران نیز شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان سرطان پستان، رحم، تخمدان، معده و پوست است. مطالعات در زمینه بار سرطان پستان در ایران به‌روز نیستند و شیوع، بروز و عوارض ناشی از سرطان پستان در دنیا و در ایران در حال افزایش است.

 به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس، در مطالعه‌ای بار سرطان پستان در زنان ایرانی را با میزان آن در حوزه مدیترانه شرقی مقایسه کردند. «پرویز معروضی»، «ابراهیم حاجی‌زاده» و «محمد غلامی فشارکی»؛ پژوهشگران گروه آمار زیستی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.

برای انجام این مطالعه داده‌های مرتبط با بیماران مبتلا به سرطان پستان از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۷ در ایران و منطقه مدیترانه شرقی، از سایت GBD وابسته به موسسه سنجش و ارزیابی سلامت IHME که یک مرکز مستقل تحقیقات جهانی بهداشت در دانشگاه واشنگتن است، جمع‌آوری شد. این اطلاعات با استفاده از روش‌های آماری مورد ارزیابی قرار گرفت.

برای بررسی بار بیماری‌ها از شاخص‌های مختلفی استفاده می‌شود این شاخص‌ها شامل شاخص DALY (Disability Adjusted Life Year) یا «سال‌های عمر تطبیق داده‌شده برای ناتوانی»، شاخص YLL (Years of Life Lost) «سال‌های از دست رفته زندگی» و شاخص YLD یا «ناتوانی یا سال‌های از دست‌رفته در طول ناتوانی» هستند.

بررسی‌های این مطالعه نشان می‌دهد که بار بیماری بر اساس هر سه این شاخص‌ها در ایران طی سال‌های‌ ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ نسبت به حوزه مدیترانه شرقی کم‌تر بوده ولی پس از آن افزایش داشته است. شاخص «سال‌های از دست‌رفته زندگی»در ایران از سال ۲۰۱۳ به بعد نسبت به حوزه مدیترانه شرقی پیشی گرفته است و در نهایت شاخص «ناتوانی یا سال‌های از دست‌رفته در طول ناتوانی» در ایران نسبت به حوزه مدیترانه شرقی از سال ۲۰۰۸ به بعد بیشتر شده است.

همچنین مشخص شد شاخص «سال‌های عمر تطبیق داده‌شده برای ناتوانی» در ایران از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ با شیب تندی افزایش یافته و پس از آن تا سال ۲۰۱۷ نرخ افزایش کندتری داشته است.

با توجه به تفاوت الگوی تغذیه‌ای در این دو ناحیه، می‌توان گفت که تغذیه یکی از دلایل احتمالی تفاوت در بار سرطان است. الگوی غذایی مدیترانه شرقی بیش‌تر مبتنی بر مصرف منظم میوه، سبزیجات و به تبع آن دریافت خوراکی‌های سرشار از سلنیوم، اسید فولیک، ویتامین‌ها، محصولات سرشار از فیبر و مصرف منظم شیر و لبنیات است.

همچنین از دلایل دیگر افزایش بروز و بار سرطان پستان در ایران، را می‌توان دیر ازدواج کردن زنان و نداشتن شیردهی در سنین زیر ۳۰ سال دانست. به علاوه می‌توان دلیل دیگر این افزایش می‌تواند شیوع چاقی در ایران باشد.

طبق اظهار پژوهشگران این مطالعه «با توجه به روند افزایشی بار سرطان پستان طی سال‌های گذشته و همچنین پیش‌بینی افزایشی بودن این روند تا سال ۲۰۲۷، انجام اقدامات پیشگیری‌کننده از قبیل طراحی برنامه غربال‌گری منظم، انجام طرح‌های ملی جهت کاهش سن ازدواج و افزایش فرزندآوری، آموزش و اصلاح سبک زندگی را به عنوان اقدامات پیشگیری‌کننده توصیه کرد».

نتایج این مطالعه زمستان سال جاری در مقاله علمی پژوهشی با عنوان «مقایسه بار سرطان پستان در زنان ایرانی با حوزه مدیترانه شرقی و پیش‌بینی با روش هموارسازی نمایی» در فصل‌نامه کومش؛ زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی سمنان منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا