امکان جهش ژنتیکی ویروس کرونا به دفعات وجود دارد

یافته های پژوهشگران نشان می دهد ویروس کرونا دارای انواع مختلفی است و نوع جدید و جهش یافته انگلیسی این ویروس را می توان ششمین نوع ویروس کرونا محسوب کرد. به همین دلیل و به تازگی آکادمیا سینیکا (Academia Sinica)، برترین موسسه تحقیقاتی دانشگاهی تایوان، شبکه ای را برای ردیابی انواع سندرم حاد تنفسی حاد کرونا ویروس 2 (SARS-CoV-2) که عامل ایجاد بیماری کووید ۱۹ است، راه اندازی کرد.

این شبکه به عنوان بخشی از عملیات مطالعه و نظارت ویروس کرونا محسوب می شود که به طور خاص نوع جهش یافته کرونا که اخیراً در انگلستان پدیدار شد را بررسی کرده و به مطالعه شش مرحله جهش ژنتیکی این ویروس خواهد پرداخت.

باید گفت این تیم  تحقیقاتی شش روش اصلی جهش ژنتکی ویروس کرونا با استفاده از توالی ژنوم و ابتکار جهانی در مورد به اشتراک گذاشتن داده های آنفلوانزای مرغی (GISAID) را بررسی کرد. علاوه بر این می توان مطالعات فوق را یک ابتکار علمی جهانی و منبع اصلی با هدف ایجاد امکان  دسترسی آزاد به داده های ژنومی ویروس های آنفلوانزا و ویروس کرونا محسوب کرد.

نتایج این بررسی ها نشان می دهد که نوع جهش یافته یا  Type 6 ویروس کرونا از بهار سال ۲۰۲۰  در سطح جهانی ظاهر شده و بیش از 95 درصد از داده های جمع آوری شده پس از اواسط ماه می سال جاری میلادی با این نوع جهش یافته، مرتبط هستند.

دانشمندان همچنین دریافتند جهش ژنتیکی ویروس کرونا توسط چهار تغییر تک نوکلئوتیدی (SNV) تعریف می شود که تمایل زیادی به تقارن و رخ دادن در بازه زمانی مشابه را نشان می دهد. به گفته این تیم تحقیقاتی، از آنجا که سویه های فاقد هر یک از این تغییر تک نوکلئوتیدی ها قادر به گسترش نیستند، وجود آنها نشان دهنده تناسب ویروسی است که در نتیجه باعث شده ویروس کرونا قابلیت سازگاری محیطی زیادی پیدا کند.

بر این اساس می توان استنباط کرد که جهش ژنتیکی رخ داده ویروس کرونا در انگلیس نشان می دهد که چنین تغییری به راحتی متوقف نشده و ممکن است بارها تکرار شود و به همین دلیل مطالعه و رصد جهش ژنتیکی ویروس کرونا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS) منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: مریم عالمی