واگذاری اختیارات وزارت علوم به دانشگاه‌های مرکز استان‌ها

منصور غلامی روز سه شنبه در همایش روسای دانشگاه ها که به صورت مجازی برگزار شد به اهمیت تسریع در اجرای طرح ساماندهی و مدیریت استانی آموزش عالی اشاره کرد و اظهار داشت: در طرح مدیریت استانی آموزش عالی، مدیریت شورایی همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مدنظر است و کیفی‌سازی در آموزش عالی فقط بر مبنای ماموریت‌ها خواهد بود.

وی تاکید کرد: با وجود مشکلات متعدد و پیش‌بینی نکردن امکانات و زیرساخت‌ها طی سالیان گذشته، امروز توفیقات خوبی در حوزه آموزش عالی حاصل شده که نتیجه تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه است.

وزیر علوم در ادامه با تاکید بر اهمیت اجرای طرح ساماندهی و مدیریت استانی آموزش عالی و با اشاره به اینکه دو موضوع" ساماندهی آموزش عالی" و "مدیریت استانی آموزش عالی" با هم تفاوت دارند، اظهار داشت: در موضوع "مدیریت استانی آموزش عالی" اصل بر تفویض اختیارات از سطح ستاد وزارت علوم به استان‌هاست که در این راستا دبیرخانه اجرایی شدن این موضوع در دانشگاه بزرگ مرکز استان به عنوان دانشگاه مادر یا معین تشکیل می شود.

غلامی تصریح کرد: مدیریت این موضوع در استان‌ها به صورت شورایی است و مباحث پس از بررسی تصمیم‌گیری و برای اجرا توسط دانشگاه معین هدایت می‌شود؛ در این خصوص به هیچ عنوان قصد حذف و یا کاهش مسوولیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز کوچک را نداریم.

وی با بیان این که همه مسوولیت‌ها قابلیت تفویض شدن به استان‌ها را ندارند، گفت: در این راستا فرصتی در اختیار روسای دانشگاه‌ها و مدیران موسسات گذاشته شد که مجموع نظرات و پیشنهادات مراکز آموزش عالی استان خود را پس از جمع‌بندی، به ستاد وزارت منتقل کنند تا پس از بررسی نهایی در سطح ستاد، تفویض اختیار موارد اعلام شود؛ این موضوع تا فردا دهم دی ماه باید ارسال شود و ظرف هفته آینده نیز ابلاغ نهایی صورت گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین به موضوع ماموریت‌گرایی پرداخت و گفت: کیفی‌سازی و ارتقای کیفیت سیستم آموزش عالی باید در راستای ماموریت‌های شناخته شده انجام شود، بنابراین با نگاه به جایگاه ملی سیستم آموزش عالی کشور باید مبنای کیفی‌سازی احصائ ماموریت‌ها باشد.

افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان در روال تحقق است اما پس از ابلاغ مصوبه هیات امنا

غلامی در بخش دیگری از سخنان خود، شرایط پیش‌آمده به دلیل کاهش جلسات حضوری و فراهم شدن شرایط برای استفاده بیشتر از ارتباطات مجازی را فرصتی برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه‎ها دانست و افزود: از امکانات و زیرساخت‌های ایجاد شده، باید به عنوان سرمایه در سال‌های آینده نیز بهره برد.

وی با بیان این که لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز در مجلس در حال بررسی است، گفت: هر چند ۱۰۰درصد نظرات و پیشنهادهای ارایه شده در این لایحه اتفاق نمی‌افتد اما آنچه که برای سال آینده این وزارتخانه و آموزش عالی پیش‌بینی شده است، شرایط خوبی دارد و امیدواریم در تغییرات نهایی نیز افزایش یابد.

وزیر علوم به موضوع افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان غیر هیات علمی وزارت علوم و دانشگاه‌ها و مراکز وابسته اشاره کرد و اظهار داشت: روال انجام این موضوع به سمت تحقق است و باید پس از تامین منابع، چگونگی اجرایی شدن آن بررسی و صورت پذیرد، لذا دانشگاه‌ها نباید قبل از ابلاغ مصوبه هیات امنا، اقدام به صدور حکم کارگزینی جدید نمایند.

غلامی همچنین گفت: در خصوص اعضای هیات علمی هم پیگیر موضوع افزایش حقوق هستیم و به ترتیب پس از انجام امور اعضای غیر هیات علمی، انجام خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا