شکستن رکورد مدت زمان همجوشی پلاسما در دمای ۱۰۰ میلیون درجه

اگر چه بشر به توانایی تولید خورشیدهای مصنوعی دست یافته، اما تقلید از فعل و انفعالات منجر به تولید انرژی و نور در سطح خورشید هنوز محدود باقی مانده است. در عین حال پژوهشگران کره‌ای در این زمینه دستاوردهای تازه‌ای داشته‌اند.

خورشید مصنوعی «کی استار» به توانمندی جدیدی برای تقلید از روند همجوشی دست یافته و توانسته پلاسما را در دمای بیش از ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد برای مدت بیش از ۲۰ ثانیه حفظ کند.

روند تولید این خورشید مصنوعی در سال ۲۰۰۷ تکمیل شد و برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ در آن از پلاسما استفاده شد. در سال ۲۰۱۶ در «کی استار» از پلاسمای هیدروژن در دمای حدود ۵۰ میلیون درجه سانتیگراد برای مدت ۷۰ ثانیه استفاده شد. چین در سال ۲۰۱۷ توانست در خورشید مصنوعی خود موسوم به شرق پلاسما را در همین دما برای مدت ۱۲۰ ثانیه حفظ کند.

در عین حال دمایی که فعل و انفعالات واقعی خورشیدی در آن صورت می‌گیرد حداقل ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد است. در این دما یون‌ها انرژی جنبشی مورد نیاز برای طی کردن فرایند همجوشی را به دست می‌آورند و چگالی کافی برای حفظ سرعت واکنش مناسب را خواهند داشت.

در سال ۲۰۱۸ «کی استار» توانست پلاسما را برای اولین بار در دمای ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد به مدت تنها یک ثانیه حفظ کند. این رقم در سال ۲۰۱۹ به هشت ثانیه و در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار به ۲۰ ثانیه افزایش یافت. محققان کره‌ای امیدوارند تا سال ۲۰۲۵ این رقم را به ۵ دقیقه افزایش دهند تا امکان تقلید دقیق‌تری از فعال و انفعالات خورشیدی فراهم آید.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا