۵۹۱ ستاره پرسرعت توسط ستاره‌شناسان چینی رصد شد

پس از کشف اولین ستاره با سرعت بالا در سال ۲۰۰۵ بیش از ۵۵۰ ستاره با کمک چندین تلسکوپ طی این ۱۵ سال کشف شده است.

دکتر "لی یینبی"(Li Yinbi) نویسنده اصلی این تحقیق گفت: ۵۹۱ ستاره با سرعت بالا که این بار کشف شده‌اند دو برابر کل تعداد ستاره‌هایی هستند که قبلا کشف شده‌اند و حال تعداد ستاره‌ها به بیش از هزار ستاره رسیده است.

پروفسور "لو یوجان"(LU Youjun) از محققان این مطالعه گفت: ستاره‌های با سرعت بالا(High-velocity stars) نوعی از ستاره‌ها هستند که سریع حرکت می‌کنند و حتی می‌توانند از کهکشان فرار کنند.

اگرچه حضور این نوع ستارگان در کهکشان راه شیری نادر است اما ستارگان با سرعت بالا، با حرکت منحصر به فرد خود می‌توانند بینش عمیقی در مورد طیف گسترده‌ای از کهکشان‌ها و سیاهچاله کلان جرم تا هاله دوردست کهکشانی فراهم کنند.

لامست، بزرگترین تلسکوپ نوری در چین است و بالاترین میزان جذب طیفی در جهان را دارد و می‌تواند در یک رصد حدود چهار هزار جسم آسمانی را شناسایی کند.

این بررسی از سال ۲۰۱۲ به طور منظم آغاز شد. گایا نیز یکی از مأموریت‌های فضایی برنامه علمی آژانس فضایی اروپا(ESA) است که در سال ۲۰۱۳ پرتاب شد.

تلسکوپ "لامُست" و فضاپیمای "گایا" داده عظیم بی سابقه‌ای را برای یافتن ستاره‌های با سرعت بالا فراهم می‌کند و ما نیز توانستیم این کار را انجام دهیم.

گروه تحقیقاتی دریافتند که ۵۹۱ ستاره با سرعت بالا، ستاره‌های هاله درونی(inner halo stars) هستند.

پروفسور "ژائو گانگ"(Zhao Gang) از "رصدخانه ملی نجوم چین و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: فلزینگی کم آنها نشان می‌دهد که قسمت عمده هاله ستاره‌ای در نتیجه جمع شدن و نیروی کشندی (tidal disruption) کهکشان‌های کوتوله تشکیل شده است.

یافته‌های این مطالعه در مجله "The Astrophysical Journal Supplement Series" منتشر شد.