واکسیناسیون هیچ تضمینی برای از بین بردن ویروس کرونا نیست

دکتر مایک رایان، مدیر امور اضطراری سازمان بهداشت جهانی گفت: «همه‌گیری بعدی ممکن است شدیدتر باشد و باید با یکدیگر همکاری کنیم، زیرا همه در یک سیاره شکننده و در یک جامعه پیچیده زندگی می‌کنیم، پس بیایید با عملکرد بهتر خود، یاد افرادی که ازدست‌داده‌ایم را گرامی بداریم.»

دکتر ماریا ون کرکوف، سرپرست فنی سازمان بهداشت جهانی در همه‌گیری کووید-۱۹ خاطرنشان کرد: برخی از کشورهایی که با کووید-۱۹ مقابله بهتری داشته‌اند، لزوما کشورهایی با بالاترین درآمد نبوده‌اند، بلکه کشورهایی بوده‌اند که شیوع بیماری‌های عفونی دیگری را تجربه کرده‌اند. به گفته وی، این کشورها از تجربه خود در مقابله با رویدادهای آسیب‌زا استفاده کرده‌اند تا سیستم‌های خود را تغییر داده و برای مقابله همه‌جانبه با ویروس اقدام کنند.

وی با تایید سخنان دکتر رایان، خواستار آمادگی بهتر جهانیان در برابر بحران بعدی سلامت با کارکنان بهداشتی کاملا آموزش‌دیده شد که قادر به استفاده کامل از فناوری نوآورانه و شهروندان آگاه و متعهد که قادر به حفظ امنیت خود هستند.

رئیس سازمان بهداشت جهانی، تدروس آدهانوم گِبرِیِسوس به روزنامه‌نگاران اظهار کرد: آژانس سازمان ملل متحد هرروز موارد جدیدی در مورد این ویروس، ازجمله توانایی انتشار بیماری با انواع جدید ویروس، بیمار کردن افراد و یا تاثیر بالقوه آزمایش‌ها، روش‌های درمانی یا واکسن‌های موجود را فرامی‌گیرد.

دکتر تدروس با اشاره به انگلستان و آفریقای جنوبی، مکان‌هایی که دانشمندان در حال انجام مطالعات اپیدمیولوژیک و آزمایشگاهی هستند، مشخص کرد که این تحقیقات راهنمای آژانس در مراحل بعدی هستند.

رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت: «فقط در صورتی ‌که کشورها آزمایش‌های موثر را در دستور کار خود قرار دهند، می‌توانند انواع مختلف را از بین برده و راهبردهایی برای مقابله با آن‌ها تنظیم کنند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که کشورها به دلیل اشتراک‌گذاری یافته‌های علمی جدید مجازات نمی‌شوند».

دکتر تدروس با تشکر از شرکای زیادی که امسال با این سازمان همکاری کردند، اعلام کرد: در دورنمای سال ۲۰۲۱ توزیع عادلانه و منصفانه درمان‌ها و واکسن‌های کشف‌شده در سال جاری را شاهد هستیم.

بااین‌حال، مقامات هشدار دادند که تصور جهانی که در آن کووید-۱۹ ریشه‌کن شده باشد، ممکن است زودرس باشد.

سخنران مهمان، پروفسور دیوید هیمن، متخصص بیماری‌ها و عضو گروه جراحی سازمان بهداشت که برای ارتقاء پاسخ به کووید-۱۹ از اوایل سال جاری در آفریقای جنوبی مستقر شده است، گفت: ما اکنون ابزارهایی را برای نجات جان افراد در اختیار داریم که به ما امکان زندگی کردن با ویروس را آموزش می‌دهد.

دکتر رایان با نظریه بومی شدن بیماری کووید-۱۹ موافق بود و توضیح داد که واکسیناسیون ریشه‌کن شدن بیماری‌های عفونی را تضمین نمی‌کند.

این مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی نتیجه‌گیری کرد که جوامع به‌جای اندیشیدن به ریشه‌کن کردن ویروس به برگشت قدرت کامل خود تمرکز کنند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا