برندگان نخستین جوایز سالانه عکاسی هوایی اعلام شد

عکاسی هوایی فرایند ثبت عکس از ارتفاعی مشخص است. عکاسی هوایی فقط به‌کمک هواپیمای سبک یا هلی‌کوپتر و پروازکردن به ارتفاعات میسر نیست؛ بلکه برای نقشه‌برداری هوایی باید مؤلفه‌های بسیاری در نظر گرفته شوند تا مطمئن شویم داده‌ها به‌اندازه‌‌ی کافی برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب ما در عکاسی مفید هستند. عکاسی هوایی به‌دلیل قدرت بسیارش می‌تواند چشم‌انداز تازه‌ای درباره‌ی موضوعاتی ارائه دهد که از آن‌ها عکس گرفته شده است.

مشاهده‌ی خصوصیات منظره روی سطح زمین اغلب دشوار است و مختصات به‌آسانی می‌توانند نادیده گرفته شوند. دست‌اندازی کوچک از سطح زمین ممکن است از فاصله‌ی نزدیک و در بستری عریض‌تر بسیار مهم باشد.

دسترسی به برخی مناطق در فاصله‌ی یک‌فوتی بسیار دشوار است؛ در‌نتیجه عکس‌های هوایی برای مطالعه و نقشه‌برداری آن‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد. عکاسی هوایی تمامی عکس‌هایی را شامل می‌شود که تمامی خصوصیات سطح زمین از عوارض و پستی‌وبلندی‌ها گرفته تا ساخت‌وساز‌ها و حتی تحرکات نظامی را نیز دربر می‌گیرد و معمولا با دوربین‌های مخصوصی تهیه می‌شود که در هواپیماها قرار دارند.

از کاربردهای مهم عکاسی هوایی می‌توان به انواع مطالعات در زمینه‌های زمین‌شناسی، راه‌سازی، محیط‌زیست و منابع طبیعی، شهرسازی، کشاورزی و از همه مهم‌تر بحث‌های نظامی و امنیتی اشاره کرد. برگزارکردن مسابقاتی با موضوع عکس‌های هوایی نیز فرصتی برای خلاقیت عکاسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای ایجاد کرده است تا زمین را از زاویه‌ای به‌تصویر بکشند که کمتر کسی دیده است.

در همین زمینه، هیئت‌داوران اولین دوره‌ی عکاسی هوایی سال ۲۰۲۰ برندگان و بهترین انتخاب‌هایشان را اعلام کرده‌اند. در میان برندگان جوایز عکاسی هوایی، عکاسانی از ۶۵ کشور مختلف حضور داشتند که حضور بلژیک در میان سایر کشورها پررنگ‌‌تر بود؛ به‌گونه‌ای که عکاسان بلژیکی ۱۰ جایزه ‌یمسابقه را از‌آنِ خود کردند. عکاسان روسی نیز با دریافت ۹ جایزه، دومین کشوری شناخته شدند که بیشترین جایزه را از‌آن خود می‌کنند. همچنین، عکاسان انگلیسی با دریافت ۸ جایزه، از نظر بیشترین تعداد عکس برنده در مسابقه، در جایگاه سوم قرار گرفتند.

هیئت داوران به ۱۰۶ عکس در ۲۳ دسته‌بندی مختلف جایزه دادند. همچنین، از شرکت‌کنندگان دعوت کردند بهترین تصاویر خود را ارسال کنند که با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، هلی‌کوپتر، بادبادک‌ها، بالون یا هواپیما گرفته‌اند، به این امید که سهمی از جایزه‌ی ده‌هزاردلاری را به‌دست آورند.

عنوان «عکاس هوایی سال ۲۰۲۰» به‌لطف چندین جایزه‌ی عکاسی در دسته‌بندی‌های مختلف و میانگین امتیاز چشمگیر به سباستین ناگی از بلژیک اهدا شد که اکنون ساکن بروکسل است. وی توانست مقام اول را با ارائه‌ی عکسی از یکی از هتل‌های یونان از‌آنِ خود کند. ناگی عکاسی هوایی را با ثبت تصاویری از پشت‌بام شهرش آغاز کرد.

سباستین ناگی می‌گوید:

    صادقانه بگویم قبلا هرگز در مسابقه‌ای شرکت نکرده بودم؛ اما در این مسابقه، چیزهای مثبت بسیاری شنیدم که مرا برای شرکت در این رویداد تشویق کرد. فکر نمی‌کردم جایزه‌ای برنده شوم و شرکت در این مسابقه بیشتر برای سرگرمی بود؛ بنابراین، وقتی خبر خوشحال‌کننده را شنیدم، بسیار تعجب کردم. در ابتدا باور اینکه عکاس سال شده‌ام، کمی سخت بود؛ اما واقعا احساس شادی و غرور کردم. این اولین‌بار است که در مسابقه‌ای حضور پیدا کردم که دوستش دارم. اشتیاقم برای این جایزه باورنکردنی و بسیار راضی‌کننده است. این جایزه باعث شد بخواهم خودم را در زمینه‌های دیگر نیز محک بزنم. شاید روزی بتوانم به‌نوبه‌ی خود، در این گونه مسابقات دیگران را نیز داوری کنم.

هیئت‌داوران جوایز عکاسی هوایی عبارت بودند از:

    جفری میلشتاین: کسی که آثارش در بسیاری از موزه‌ها به‌نمایش گذاشته شده است
    دانیل بلترا: برنده‌ی چند جایزه‌ی عکاسی
    دیرک دالاس: پیشرو در حرکت هواپیماهای بدون سرنشین
    الکس مک لین: نویسنده‌ی سیزده جلد کتاب
    بنجامین گرانت،:خالق صفحه‌ی مرور روزانه
    پیتر اسیک: ​​یکی از عکاسان طبیعت تأثیرگذار در جهان
    فلوریان لدوکس: کسی که آثارش را سازمان‌های بین‌المللی حفاظتی تحسین ‌کرده‌اند
    هولیا بوز: عکاس استرالیایی که اخیرا نمایشگاهی در نیویورک برگزار کرده است
    نورا المر النیادی: کسی که از یازده‌سالگی عکاسی را آغاز کرده است
    کوستاس اسپاتیس: عکاس هوایی نام‌آشنای یونانی
    النا بوئنروسترو: خلبان و مربی و رهبر جنبش زنانی که هواپیماهای بدون سرنشین را اداره می‌کنند

کریستف مارتین، بنیان‌گذار و مسئول برگزاری جوایز عکاسی هوایی، نیز اعلام کرد برای دوره‌ی اول، کیفیت و تنوع عکس‌های ارائه‌شده در این مسابقه سطح کیفی مسابقه‌ی عکاسی هوایی و استانداردهایی را نشان می‌دهد که تا امروز به آن رسیده است. به‌گفته‌ی مارتین، عکاسان هوایی با آثار کم‌نظیرشان، توانایی خود را برای متحیر‌کردن مردم اثبات می‌کنند. این‌گونه به‌نظر می‌رسد که نوشته‌های تصویری جدیدی در حال ساخت است.

این مسابقه در ۶ محور اصلی و ۲۲ موضوع شامل موضوعات مختلفی اعم از عکاسی از ساخته‌های دست بشر، طبیعت، مردم، هنرهای زیبا، شهرها و… برگزار شد و از پنج عکاس برگزیده‌ی مسابقه به‌صورت ویژه تقدیر شد. در بسیاری از مسابقات عکاسی هوایی، به‌دلیل اعمال قوانین سخت‌گیرانه قدرت خلاقیت زیادی وجود ندارد. بااین‌حال در این مسابقه، عکاسان توانستند موضوعات مختلف و متنوع را از زوایای مختلفی از دریچه‌ی لنز دوربینشان ثبت کنند و به‌نمایش بگذارند؛ به‌همین‌دلیل، تصاویر ثبت‌شده در این مسابقه بسیار متنوع هستند.

منبع:زومیت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا