آرامگاه مخفی امپراتور چین نفوذ ناپذیر است

چین شی خوانگ دی یکی از مهم ترین امپراتوران چین بوده که در طول حیات خود اقدامات بسیار مفیدی برای چین انجام داد و از همین رو برخی وی را نخستین امپراتور واقعی چین می دانند. وی دستور ساخت ارتشی از جنس سفال دارای هزاران سرباز و اسب با تجهیزات کامل در اندازه طبیعی را داد که پس از مرگش در آرامگاه وی قرار داده شدند. محل قرار گیری جسد یا همان  آرامگاه مخفی چین شی خوانگ دی پس چند دهه از شناسایی این محوطه باستانی هنوز به عنوان یک پدیده مرموز باقی مانده و باز نشده است.به گزارش سیناپرس،این موضوع سبب شده است تا شایعات و بحث های زیادی مبنی بر وجود نفرین باستانی و حضور ارواح محافظ مقبره و … بین مردم عامی رواج پیدا کند که از نظر علمی پذیرفته نشده و باستان شناسان در پی توضیح این پدیده بر آمده اند.

در حدود قرن پنجم تا سوم پیش از میلاد، چین به هفت ایالت تقسیم شد و هر یک در دوره ای که به دوره ایالات متخاصم معروف بود، با دیگری در جنگ بودند. یینگ ژنگ به عنوان رهبر یک ایالت غربی به نام شین، پس از پیروزی در نبردها علیه شش ایالت دیگر در سال 221 پیش از میلاد، به قدرت بیشتری رسید. یینگ ژنگ (Ying Zheng) پس از پیروزی خود مناطق متخاصم را متحد کرد و خود را با نام جدید چین شی خوانگ (Qin Shi Huang) به عنوان اولین امپراتور چین اعلام کرد.

به نظر می رسد این امپراتور چین یک دیکتاتور بزرگ بوده و با توجه به برخی از گزارش ها مشخص می شود که در حادثه ای ۴۶۰ دانشمند به دلیل مخالفت با دولت چین شی اعدام شدند و متن تحقیقات و نوشته هایشان سوزانده یا ضبط شد.به گزارش سیناپرس، امپراتور چین شی با تشکیل ارتش زنده ای متشکل از صدها هزار سرباز، توجه همه را به قصر و نیروی نظامی خود معطوف کرد و چین شی خوانگ دی به این مسئله نه تنها در دنیای واقعی و زنده، اهمیت می داد بلکه به آن در دنیای مردگان نیز توجه کرده و دستور ساخت ارتش سفالین را صادر کرد.

احتمالا چین شی اعتقاد داشت، این ارتش سفالین که بیش از هشت هزار جنگجوی سفالین را در بر می گرفت، در دنیای پس از مرگ، زنده شده و وی خواهد توانست از آن استفاده کند البته این موضوع چیز جدیدی در کشورهای باستانی نیست و نمونه های مشابه بسیاری در سایر تمدن های باستانی مانند مصر نیز دیده می شود.

مجموعه دیدنی و بی نظیر ارتش سفالین در بهار سال ۱۹۷۴ میلادی به صورت تصادفی توسط کشاورزان محلی در منطقه ای  به نام  ژی آن  در ایالت شان ژی  کشف شد که یکی از بزرگ ترین کشفیات باستان شناسان محسوب می شود. مجموعه قبر امپراتور نیز در این محل شناسایی شد که خود حاکی از اهمیت فوق العاده منطقه داشت.

باستان شناسان معتقد هستند که مجموعه آرامگاه چین شی خوانگ دی، مدلی کوچک از قصر وی بوده  زیرا این مقبره عجیب و غریب شامل تعداد زیادی اتاق، تالار، اسطبل، دروازه  و سایر سازه های مورد استفاده در یک قصر است. متون تاریخی ذکر می کنند که هفتصد و ۲۰ هزار کارگر برای ساخت این مجموعه به صورت مستمر کار کرده اند.

امپراتور چین شی به عنوان یک رهبر بی رحم، همچنین می خواست که بدن واقعی برخی از خادمان،  مقامات و زن هایش در آخرت به او بپیوندند. در گودال های یافت شده در اطراف مقبره، بقایای افرادی که برای دنبال کردن او در زندگی پس از مرگ انتخاب شده اند، دیده می شود. تصور می شود برخی از این افراد به طرز  ناخوشایندی زنده به گور شده باشند.

راز و رمز آرامگاه امپراتور چین شی از این قرار است که تصور می شود محل استراحت نهایی امپراتور اول در قلب یک تپه چمنزار در نزدیکی ارتش سفالین، همراه با سنگ های قیمتی، وسایل شخصی و حتی برخی از تله های انفجاری پنهان شده است.

محل قرار گیری جسد امپراتوراز زمان این کشف بزرگ، هنوز باز و کاوش نشده است. جزئیات مربوط به ساخت مقبره و مطالب احتمالی آن توسط سیما چیان (Sima Qian)، مورخ باستانی، در مجموعه ای از سوابق تاریخی به نام شیجی (Shiji) ثبت شده است که قدمت آن به حدود سال 85 پیش از میلاد برمی گردد. اعتقاد بر این است تکمیل پرونده ها که حدود 2000 سال از وقایع تاریخی و شخصیت های اصلی را در بر می گرفت، برای چیان 18 سال طول کشید. به گزارش سیناپرس، با این حال ، تنها در سال 1961 بود که این سوابق به انگلیسی ترجمه شد. سیما چیان و مورخان امروزی هنوز اطلاعات دقیقی از آنچه دقیقاً در داخل مقبره امپراتور و آن سوی دیوارهای مقبره وی قرار دارد، در دست نداشته و تابوت و اتاق مقبره این امپراتور باستانی به عنوان یک راز بزرگ باقی مانده است.

عجیب به نظر می رسد که یکی از بزرگترین اکتشافات باستان شناسی جهان به طور کامل حفاری نشده است. از زمان کشف این مجموعه ، هنوز در آرامگاه باز نشده و همین امر بسیاری را به فکر فرو برده است.

متأسفانه پاسخ هنوز نامشخص است، برخی اظهار داشتند که این نشانه احترام به امپراتور است. برخی دیگر بر این باورند که مقامات چینی از ترس اینکه در برابر عکس العمل و قضاوت جهان قرار نگیرند، آن را باز نکردند.

از سوی دیگر مقامات چین نیز از هرگونه اظهار نظر رسمی در این مورد خودداری کرده و بر مرموز بودن ماجرا افزوده اند. به اعتقاد باستان شناسان، دلیل اصلی عدم کاوش مقبره چین شی خوانگ دی می تواند این باشد که احتمالا مخزن های جیوه در این اطراف تابوت قرار دارد و بخار کشنده جیوه طی هزاران سال در هوای آرامگاه جمع شده و این محیط سمی و بسیار خطرناک می تواند باعث مرگ افرادی  شود که وارد این مقبره می شوند. در هر حال تمامی این موارد در حد حدس و گمان باقی مانده باید منتظر روزی باقی ماند که علم، گره از این راز باستانی باز کند.

گزارش: دکتراحسان محمد حسینی، باستان شناس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا