همیشه از سرما به خود می‌ لرزید

اگرچه ممکن است در بسیاری از موارد احساس سرمای شما طبیعی باشد، اما در صورتی که این احساس زیاد هم به دمای هوا مربوط نمی‌شود، احتمالا از وجود برخی مشکلات سلامت حکایت دارد.در ادامه با تعدادی از عواملی که باعث می‌شود همیشه از سرما به خود بلرزید آشنا می‌شوید:

کم‌خونی

کم‌خونی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن نتواند برای انتقال اکسیژن به اندازه کافی گلبول قرمز طبیعی تولید کند. انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد که احساس سرما یکی از علایم رایج در بسیاری از آن هاست. علایم دیگر کم‌خونی شامل خستگی، رنگ‌پریدگی و ضربان قلب نامنظم است.

کم‌کاری تیروئید

نقش غده پروانه‌ای شکل تیروئید که در پایه گردن قرار دارد به تنظیم متابولیسم کمک می‌کند. اگر این غده به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند، یا اگر بدن شما نتواند این هورمون را به شکل موثری فراوری کند، ممکن است دچار کم‌کاری تیروئید شوید. افزون بر احساس سرما، برخی از علایم دیگر کم‌کاری تیروئید عبارت اند از: کم‌پشتی موها، خشکی پوست، خستگی، قاعدگی نامنظم یا سنگین، یبوست و افزایش وزن.

خواب ناکافی

طبق اعلام بنیاد ملی خواب آمریکا، خواب برای تنظیم دمای بدن ضروری است.اگر به اندازه کافی نخوابید، ممکن است دایم احساس سرما داشته باشید. کمبود خواب می‌تواند ریتم شبانه‌روزی بدن را که مجموعه‌ای از فرایندهای فیزیولوژیکی مثل متابولیسم، سطح هورمون‌ها و دمای بدن است و یک چرخه 24 ساعته را دنبال می‌کند به هم بریزد.

به عنوان بخشی از ریتم شبانه‌روزی، هنگام خواب دمای بدن کاهش می‌یابد. اگر ریتم شبانه‌روزی شما آن‌قدر به هم ریخته باشد که در هنگام بیداری، بدن‌تان فکر کند باید خواب باشید، ممکن است در اثر تنظیم زمان نامناسب ترموستات داخلی، احساس سرمای بیش از حد معمول داشته باشید.

کاهش وزن ناگهانی

حساسیت به سرما بعد از کاهش وزن غیرمعمول نیست.از آن‌جایی که بدن برای حفظ گرما از چربی استفاده می‌کند، منطقی است که بعد از کاهش وزن احساس سرمای بیشتری داشته باشید. اگر کاهش وزن شما با کاهش مصرف کالری مرتبط باشد، می‌تواند باعث کند شدن متابولیسم و ناکارآمدی تنظیم دمای بدن شود.

اضطراب یا حملات وحشت

هرچند اضطراب بیشتر با تعریق همراه است، اما طبق اعلام انستیتوی ملی بهداشت روان آمریکا اضطراب و حملات وحشت گاهی می‌تواند با ایجاد حالت جنگ و گریز و مختل کردن عملکرد طبیعی بدن احساس سرمای عمومی هم ایجاد کند. احساس ترس یا نگرانی شدید، تند شدن ضربان قلب و دشواری تنفس از دیگر علایم اضطراب است.

دیابت

آسیب کلیه که در نتیجه دیابت اتفاق می‌افتد نفروپاتی دیابتی نام دارد.یکی از علایم نفروپاتی دیابتی احساس دایمی سرماست. برخی از دیگر علایم این مشکل عبارت اند از: خارش، از دست دادن اشتها، تنگی نفس، گیجی، تورم صورت، پاها یا دست‌ها.

مصرف برخی داروها

احساس سرما و سردی دست‌ها و پاها یکی از عوارض جانبی مصرف برخی داروها مانند مسدود کننده‌های بتاست که برای درمان مشکلات قلبی استفاده می‌شود. این داروها با کاهش سرعت ضربان قلب از پمپاژ زیاد خون و واکنش به آدرنالین و دیگر هورمون‌های استرس جلوگیری می‌کند. کاهش سرعت ضربان قلب می‌تواند با احساس سرما، سرگیجه، خستگی و حالت تهوع همراه باشد.

برای احساس سرمای همیشگی چه کاری باید انجام دهم؟

از آن‌جا که احساس سرمای دایمی می‌تواند نشانه یک بیماری جدی‌تر باشد، بهتر است این علایم را نادیده نگیرید. اگر حتی در مکان‌های گرم یا مدتی پس از ورود به مکان گرم همچنان احساس سرما می‌کنید، با پزشک‌تان در این باره مشورت کنید. درمان احساس سرمای مزمن، بستگی زیادی به علت آن دارد. به عنوان مثال، اگر دچار اختلال عروق خونی هستید و سیگار می‌کشید، ترک سیگار احتمالاً کمک زیادی به حل مشکل خواهد کرد یا اگر مشکل شما ناشی از بیماری تیروئید باشد، مصرف دارو برای درمان کم کاری تیروئید می‌تواند کمک کننده باشد.

 منبع: روزنامه خراسان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا