صدور مجوز دومین واکسن ایرانی کرونا در هفته آینده

نمکی وزیر بهداشت اظهار کرد: متاسفانه هفته ای که گذشت، هفته بسیار پر التهابی برای جهان بود. ورود ویروس جدید جهش یافته در کشور انگلیس، کشورهای زیادی را در اروپا درگیر کرد و حتی در ژاپن هم ردپا و اثرات آن را دیدند، این ویروس دنیا را دچار التهابی جدید کرد و متاسفانه مرگ و میر بالایی را هم به جهان تحمیل کرد.

نمکی گفت: در آمارها می بینید که وضعیت در کشور ما در هفته ای که گذشت مناسب بود و ما به مرگ زیر ۱۲۰ نفر در روز بعد از چند ماه  رسیدیم و این اولین روزی است که بعد از چند ماه داریم به این آمار رو به کاهش به سمت ۱۰۰ نفر در روز را مشاهده می کنیم. البته یک نفر هم مرگ برای ما غم انگیز و ماتم زاست.

وی افزود: در مقایسه با روزهای پرالتهابی جهان می‌بینید که جمهوری اسلامی ایران هر روز فاصله خود را با کشورهای اروپایی بیشتر می کند و ما با گذراندن پیک سرکش کرونا به تدریج به شرایط اردیبهشت ماه نزدیک می شویم و برخی استان ها بستری و مرگ صفر را تجربه کردند و اکنون بیشتر استان ها در وضعیت زرد و نارنجی هستند و این با همراهی مردم و کسبه و بسیج محقق شد و ۱۰۸ شهر نارنجی و ۳۴۰ شهر زرد داریم.

نمکی با اشاره به مشارکت همه دستگاه ها در حوزه کنترل کرونا در کشورگفت: همواره سپاسگزار سازمان ذی قیمت صدا و سیما هستیم و سازمان بسیج، وزارت کشور، وزارت ارتباطات، راه و شهرسازی و…. بسیار به ما کمک کردند. در سه برنامه کشوری ما شامل مراقبت، حمایت و نظارت کمک کردند. به عنوان مثال سازمان هلال احمر بیشتر در بعد نظارتی کمک کردند، در سازمان بسیج در بعد حمایتی و مراقبت را بیشتر همکارانم در نظام بهداشت و درمان کشور از خانه های بهداشت و… برعهده داشتند.

تاکنون ردپایی از کرونای انگلیسی در کشور ندیده ایم

وزیر بهداشت گفت: تا این لحظه ردپایی از ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور نیافته ایم و تمام تلاشمان را کردیم تا راه های ورود ویروس را ببندیم اما ویروس ها ویزا و پاسپروت نمی خواهند، همانطور که ویروس ووهان خود را به دورترین نقطه قطب جنوب رساند، ویروس ها به همین سرعت می توانند منتشر شوند و  ما راهی جز رعایت دستورالعمل ها و فاصله گذاری و سد دفاعی رفتاری در برابر ویروس نداریم و امیدواریم با همین روش اگر ویروس جهش یافته خود را به کشور رساند بتوانیم مراقبت و نظارت کنیم و نگذاریم ما را به شکل گسترده گرفتار کند.

نمکی گفت: در حال حاضر وضعیت مطلوبی داریم و به سمت وضعیت مطلوب تر می رویم، البته همکارانم نگرانی هایی دارند که بجاست. ما زخم دیده روزهای طوفانی بعد از اردیبهشت ماه هستیم چراکه مردم کرونا را فراموش و عادی انگاری کردند و اکنون همکاران نگران هستند زیرا ممکن است از گوشه های زمین در دقیقه نود گل های سنگین تری بخوریم.

نگران ایاب و ذهاب درون شهری هستیم

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما نگران ایاب و ذهاب درون شهری هستیم؛ نگران مترو و اتوبوس های شهری شلوغ و مراسم هایی هستیم که ممکن است در پیش داشته باشیم زیرا برخی در مراسم های گذشته رعایت نکردند و تاوان آن را همه پرداخت کردند و اگر خدای نکرده مراسمی در راه باشد و دوستان رعایت نکنند، گرفتار می‌شویم.

وزیر بهداشت  درباره خرید واکسن کرونا گفت: مسیر تامین واکسن کرونا را دنبال می کنیم و  به زودی برای خرید از منابع غیر کواکس خبرهای خوشی خواهیم داد و باید بدانید که شرط ما خرید واکسن مطمئن و دارای تاییدیه است و امروز با یکی از سفرا جلسه ای داریم و موضوع را دنبال می کنیم.

وزیر بهداشت گفت: عزیزان ما در تولید داخل واکسن خلق خواهند کرد و تست انسانی واکسن کرونا این هفته آغاز خواهد شد و دومین واکسن ایرانی کرونا هفته آینده مجوز تست انسانی را خواهد گرفت و مردم بدانند که ما قدمتی به میزان یک قرن در تولید واکسن داریم و عزیزانی که ما را در این راه همراهی می کنند دل سرد نشوند، به یک بانوی عزیز دانشمند که در این مسیر ما را همراهی می کند، حمله هایی شده است و همه اینها برای این است که عزیزان پا پس بکشند اما می دانیم آنها مقتدر تر و توانمندتر مسیر را ادامه می دهند و ما به زودی ثابت می کنیم واکسن ما نسبت به بسیاری از واکسن ها ارجح است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا