روزملی صنعت پتروشیمی

• روزملی  صنعت پتروشیمی

با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور روز هشتم دی‌ماه به عنوان روز صنعت پتروشیمی در تقویم رسمی کشور درج می شود.صنعت پتروشیمی کشور با راه اندازی پتروشیمی مرودشت در سال ۱۳۴۲ در کشور پایه گذاری شد، این مجتمع در ابتدا به عنوان زیر مجموعه وزارت صنعت وقت کار خود را آغاز کرد؛ اما با توجه به وابستگی صنعت پتروشیمی به خوراک تامینی وزارت نفت با تاسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان زیر مجموعه شرکت نفت، مدیریت صنعت پتروشیمی به وزارت نفت منتقل شد.

• كشف اكسيژن

ژوزف پريسْتْلي، شيمي‏دان معروف انگليسي طي آزمايش‏هاي خود موفق شد تا در 28 دسامبر 1774م، گاز اكسيژن را كشف كند. اكسيژن گازي بي‏رنگ، بي بو و نامرئي است كه نزديك به نيمي از اتم‏هاي جهان را شامل مي‏شود. پريستلي، از گرما دادن اكسيد جيوه قرمز به وجود اكسيژن پي برد، اما به اهميت آن واقف نشد و بعدها دانشمندان ديگر آن را اكسيژن ناميدند.

•  تولدجان فون نویمان

جان فون نویمان ( متولد ۲۸ دسامبر ۱۹۰۳ در بوداپستبود. وی ریاضی‌دان و دانشمند آمریکایی مجاری الاصل بود. وی سهم بزرگی در رشته‌های مختلف، شامل ریاضیات (بنیان‌های ریاضیات، آنالیز تابعی، نظریه ارگودیک، هندسه، توپولوژی، آنالیز عددی)، فیزیک (مکانیک کوانتومی، دینامیک شاره‌ها)، اقتصاد (نظریه بازی‌ها)، علوم کامپیوتر (معماری فون نویمان، بهینه‌سازی خطی، ماشین‌های خودهمانندساز، محاسبات تصادفی) و آمار داشت. وی  ۸ فوریه ۱۹۵۷ در واشینگتن، دی. سی درگذشت.

• تولد آرتور استنلی ادینگتون

آرتور استنلی ادینگتون  متولد ۲۸ دسامبر ۱۸۸۲ بود. وی اخترفیزیکدان انگلیسی و استاد پلومی دانشگاه کمبریج در نیمهٔ نخست سدهٔ بیستم بود. توان درخشش ادینگتون یعنی اندازهٔ طبیعی درخشش ستارگان به افتخار این دانشمند، بنام او نامگزاری شده‌است.وی ۲۲ نوامبر ۱۹۴۴ درگذشت.

• درگذشت فرانچسکو ماریا گریمالدی

فرانچسکو ماریا گریمالدی متولد ۲ آوریل ۱۶۱۸ بود. وی ریاضی‌دان و فیزیک‌دان ایتالیایی بود.او همراه با جووانی ریکیولی نقشه‌ای از عوارض کره ماه تهیه کرد. او از نخستین کسانی بود که پدیده پراش نور را بررسی کردند. واژه diffrazione به معنی «پراش» که در زبان‌های اروپایی به صورت diffraction نیز دیده می‌شود، از او است. حفره گریمالدی را در ماه به افتخار او نام نهاده‌اند.وی ۲۸ دسامبر ۱۶۶۳ (۴۵ سال)درگذشت.