موجودات نمک دوست در اکوسیستمهای آبی نقش مهمی ایفا می کنند

محققان زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف در اختیار داشتن یک بانک میکروبی غنی و بی نیازی از خرید سویه از بانک های میکروبی خارج از کشور  به بررسی یک اکوسیستم پرشور ( تالاب اینچه برون )  از نظر گوناگونی میکروارگانیسم های ساکن و درک گوشه ای از تنوع زیستی موجود در آن ، شناسایی توانمندی میکروارگانیسم های نمک دوست در تولید متابولیتهای ثانویه و امکان دستیابی به جنس و گونه های جدید برای افزودن  به ذخایر ژنتیکی کشور پرداختند.

تکامل طولانی میکروارگانیسم ها و توانایی های متابولیکی گسترده شان و نقش مهمی که در چرخه عناصر، پالایش زیستی، تولید آنتی بیوتیک ،تولید فرآورده های تخمیری و خوراکی، همزیستی با گیاهان، بیابان زدایی و افزایش حاصلخیزی خاک و…. ایفاء می کنند، اصلی ترین دلایل اهمیت بررسی  تنوع زیستی میکروبی بوده است.

امروزه یکی از شاخصهای سلامت هر زیست بوم و پایداری آن، تنوع میکروارگانیسم های آن در نظر گرفته می شود. به‌طوری که زیست بوم های با تنوع کم‍تر، محیط هایی در معرض خطر، حساس و نیازمند مراقبت خاص محسوب می شوند. رفتارهای انسانی و یا عوامل طبیعی که زیست بوم ها را به سوی کاهش تنوع میکروبی آن هدایت می کنند، می توانند منجر به تخریب زیست بوم و یا بروز همه گیری ها و آفت ها شوند .

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که یکی از چالشهای عمده در تعیین تنوع زیستی میکروارگانیسم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا