ELISPOT، آزمایش خون جدید برای تشخیص کرونا

محققان دانشگاه کوبه و شرکت سیسمکس ژاپن در تحقیقی مشترک روشی جدید مبتنی بر آزمایش خون را ابداع کرده اند که می تواند برای شناسایی بیماری نوظهور کووید-19 مورد استفاده قرار گیرد.
این روش که ELISPOT نام گذاری شده است، نوعی آزمایش نمونه های خون است که امکان شناسایی پاسخ ایمنی سلول های T را به ویروس کرونا فراهم می کند.
به گزارش سیناپرس، اگرچه بیماری کووید-19 یک بیماری به شدت عفونی است و می تواند به سرعت، افراد را درگیر خود کند، بسیاری از حاملان این ویروس به شکلی عجیب، بدون علامت هستند. این موضوع اهمیت یافتن روش های تشخیصی نوین را که مبتنی بر آزمایش خون باشند، بیش از پیش کرده است.
در یکی از این روش ها که به کیت T-SPOT معروف است و توسط شرکتی در آکسفورد انگلستان ارائه شده است، تعداد سلول های T که پس از تحریک شدن توسط ویروس فوق، آنتی بادی موسوم به اینترفرون (IFN) -g را ترشح می کنند اندازه گیری می شوند. این کیت می تواند قرار گرفتن افراد در معرض ویروس کرونا و همچنین عفونت های نهفته گذشته را تأیید کند.
به گزارش سیناپرس، اما کیت جدید ارائه شده توسط مرکز تحقیقات زیستی بیمارستان دانشگاه کوبه و شرکت سیسمکس، در این خصوص دقت بالاتری را بالاخص در مورد افرادی که قبلاً به نحوی به این ویروس آلوده شده اند، از خود نشان داده است.
این کیت که برای بررسی نمونه های خون جمع آوری شده از 10 فرد سالم و 15 نفر از بهبودیافتگان کووید-19 همگی از کشور ژاپن استفاده شده، نتایج جالب توجهی داشته است.
نتایج به دست آمده از این بررسی ها نشان دهنده افزایش پاسخ های ایمنی سلول های T در تمامی افراد بهبود یافته از کووید-19 است، در حالی که در افراد سالم، هیچ پاسخ ایمنی در سلول های T دیده نشده است.

بر اساس این نتایج، این تست می تواند برای تکمیل آزمایش PCR برای اندازه گیری بیان ژن و آزمایش های مربوط به آنتی بادی/آنتی ژن به منظور اندازه گیری خصوصیات پروتئین ها مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت سیسمکس و دانشگاه کوبه قرار است در این خصوص به تحقیقات مشترک بیشتری در سطح سلولی و مولکولی پرداخته و روش ارائه شده فوق را توسعه بیشتری بخشند.