گرما و نانو ذرات مغناطیسی شیمی درمانی را کارآمدتر می کنند

با استفاده از روشی جدید می توان تاثیرگذاری شیمی درمانی را ۳۴ درصد افزایش داد. در این روش درمان با ذرات مغناطیسی ترکیب می شود تا سلول های سرطانی را داغ کند و از بین ببرد.

محققان کالج لندن متوجه شده اند ترکیب گرما و داروهای شیمی درمانی فرایند از بین بردن سلول های سرطانی را تاثیرگذارتر می کند.

به گفته آنها نانوذرات مغناطیسی حامل داروی شیمی درمانی خود را به سلول های سرطانی تومور می چسبانند.  هنگامیکه پزشکان یک میدان مغناطیسی بی خطر اطراف بدن بیمار ایجاد و نانوذرات را فعال می کنند، این امر سبب گرم شدن آنها می شود. به این ترتیب سلول های سرطانی که در دام ذرات نانو ذرات مغناطیس افتاده اند نیز داغ می شوند.

تحقیق نشان داده این روش تومور را  ویران می کند و سبب می شود سلول های سرطانی در برابر داروهای فعلی آسیب پذیرتر شوند.

روش مذکور تاکنون در آزمایشگاه انجام شده، اما پژوهشگران ادعا می کنند نتایج مراحل اولیه نویدبخش است. با کمک این روش سلول های سرطان سینه و  مغز انسان  و همچنین سلول های سرطان پروستات موش در لوله های آزمایشگاهی درمان شدند. در این روش «دوکسوروبیسین»(یک داروی معمول شیمی درمانی) همراه نانوذرات مغناطیسی به کار گرفته شد. ترکیب گرما و این دارو ۹۸ درصد سلول های سرطان مغز را از بین برد. حال آنکه دارو بدون استفاده از گرما ۷۳ درصد سلول های مذکور را از بین می برد.  همچنین ۸۹ درصد سلول های سرطان سینه نیز با این روش از بین رفتند.

نتایج این تحقیق توسط محققان دیگر بررسی و در |ورنال Materials Chemistry منتشر شده است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا