جشنواره ملی زن و علم فرصتی برای توجه به زنان دانشمند

دکتر منصور غلامی در آیین پایانی سومین جشنواره ملی زن و علم با بیان اینکه ما در کشوری زندگی می کنیم که بانوان از لحاظ تاریخی و فرهنگی در جایگاه ویژه قرار دارند، افزود: این جایگاه هم در قبل از اسلام و هم بعد از اسلام وجود داشته است؛ چرا که در باورهای دینی ما زنان در کشور از جایگاه والایی برخوردارند، از این رو هیچ زمانی ما دوره تاریکی برای برخورد و تعامل با زنان نداشته ایم.

وی با بیان اینکه در تعامل با بانوان تنها احترام و عزت حاکم بوده و زنان، دختران و مادران از جایگاه عالی برخوردار بوده اند، اظهار کرد: امروز ما در زمانی قرار گرفته ایم که دنیا در دوره انفجار دانش، علم و فناوری قرار دارد و در همه جای دنیا علم به معنی دانایی و ایجاد کننده اقتدار مبنا و اساس توسعه پایدار، قدرت و توانمندی قرار گرفته است.

غلامی با تأکید بر اینکه در این عرصه کل ظرفیت هر کشوری سهم و اثرگذاری حداکثری در توسعه علم دارد، خاطر نشان کرد: بانوان به عنوان نیمی از جمعیت حتما ظرفیت های ارزشمندی هستند که این اقتدار و دانایی و اثرگذاری در توسعه پایدار کشورها را دارند.

وزیر علوم با اشاره به نقش متنوع بانوان در جامعه، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد از دانشجویان دانشگاه های کشور از میان بانوان هستند و حتی در برخی از رشته ها شاهد حضور ۹۰ درصدی دختران در آن هستیم.

وی اضافه کرد: براساس آخرین آمارها ۳۳ درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را زنان تشکیل می دهند و در هفت سال گذشته به طور متوسط ۲۹ درصد اعضای هیأت علمی جذب شده از میان بانوان بوده اند.

به گفته وی در برخی از دانشگاه ها مانند شهید بهشتی ۴۹ درصد ظرفیت پذیرش اعضای هیأت علمی از میان بانوان است.

غلامی خاطر نشان کرد: این امر نشان می دهد که حرکت ما برای حضور زنان در عرصه علم و اقتدار یک حرکت رو به رشد است و به سمت بالندگی در حرکت است.

وزیر علوم یادآور شد: علاوه بر آن ما شاهد هستیم که بانوان امانتدار و با دقت و ظرافت زیاد مشغول انجام امور هستند که این ظرفیت ارزشمندی برای کشور به شمار می رود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زن و علم با نام "جایزه مریم میرزاخانی"، اظهار کرد: این حرکت ها اقدامات شایسته ای برای شناسایی بیشتر توانمندی های بانوان است. برگزاری چنین مناسبت هایی به ما کمک خواهد کرد تا زنان دانشمند و تأثیرگذار مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

وزیر علوم ابراز امیدواری کرد که کشورمان از مادران، تلاشگران و تأثیرگذاران و خواهران ایثارگر و دختران افتخارآفرین مملو باشد و تک تک ما برای داشتن چنین اشخاصی افتخار می کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا