ابزاری برای پیش بینی ابتلا به دیابت در آینده

داده های پزشکی دارای ویژگی های منحصربه فردی نظیر نـاهمگن بـودن، موارد اخلاقی و موارد قانونی هستند که انجام داده کاوی روی آن ها را با سختی مواجه می سازد. ولی باوجود مشکلات و موانعی که در این زمینه وجود دارد، اهمیت داده های پزشکی و نقش کلیدی روش های تحلیل و به دست آوردن دانش مفید از آن ها در سـلامت بشر، منجر شده است که داده کاوی پزشـکی تبـدیل بـه یکی از مهم ترین حوزه های کـاری داده کاوی شود و متخصصین فراوانی از سراسر دنیا، درزمینه رشد و تعالی روش ها و ابزارهای کسب دانش از این داده ها گام بردارند.

مهم ترین عاملی کـه به بیان متخصصان موجـب می شود مدیران سازمان های پزشکی از داده کاوی اسـتفاده کنند، شناخت این مطلب اسـت کـه داده کاوی قابلیـت تولید اطلاعاتی که بتواند برای تمـام شـرکای درگیـر در صنعت پزشکی سودمند باشد، را دارا اسـت.

بـه عبارتی داده کاوی در حوزه پزشکی می تواند برای بیمارستان ها، کلینیک ها، پزشـکان و بیمــاران مفیـد باشــد. تــاکنون فعالیت های کشف دانش زیادی در حوزه پزشکی انجـام شده است و داده های بیولوژیکی افراد و بیمـاران توسـط روش های مختلف داده کاوی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته اند و روابط و الگوهای پنهان در میان انبوه داده ها کشف و استخراج شده است.

در همین زمینه، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران و موسسه آموزش عالی هدف ساری، دست به انجام مطالعه ای زده اند که در آن با استفاده از الگوریتم های داده کاوی، یک مدل ریاضی قابل تبدیل شدن به نرم افزار برای پیش بینی ابتلای افراد به دیابت نوع دو ابداع شده است.
در این پژوهش کاربردی، محققان فوق از شبکه عصبی مصنوعی و نرم افزاری خاص موسوم به رپیدماینر و همچنین مجموعه داده های مربوط به 768 بیمار برای توسعه مدل خود استفاده کردند.

بررسی ها نشان داد که مدل پیش بینی دیابت نوع دو، کارکردی قابل قبول در پیش بینی ابتلای افراد به دیابت در آینده دارد و خطا و همچنین حساسیت آن نسبت به روش های مشابه قبلی، از وضعیت بهتری برخوردار است.

به گزارش سیناپرس ،سامره فلاح پور، محقق مهندسی نرم افزار دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دیگر همکارش در این مطالعه می گویند: «بررسی های انجام شده ما نشان می دهند که الگوریتم پیشنهادی در این مدل، می تواند بیش ترین مقدار دقت، ویژگی و حساسیت را ارائه دهد».
به گفته آن ها، «طبق نتایج حاصله، با افـزایش جمعیت اولیه و تعداد تکرارها می توان عـلاوه بـر افـزایش دقـت روش پیشنهادی باعـث بهبـود پارامترهای حساسـیت و ویژگی آن نیز شد».

طبق اطلاعات ارائه شده در این پژوهش که در مجلـه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران منتشر شده اند، افزایش شیوع دیابت نوع دو در همه دنیا به خصوص در کشورهای درحال توسعه ازجمله ایران، نوعی اعلام خطـر اسـت. درواقع دیابـت نـوع دو در بیشتر جوامع به یک اپیدمی تبدیل شده است.

بر این اساس، شـواهد اپیدمیولوژی نشان می دهد که اگر اقدام های پیشگیرانه مؤثری انجام نشود، شیوع دیابت به طور جهـانی افـزایش خواهد یافت. لذا این مدل ابداعی و تحقیقات مشابه آن، می توانند در پیش بینی و پیش گیری از خطرات مربوط به این بیماری خطرناک در آینده مفید واقع شوند.

گزارش: محمدرضا شجاعیه

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا