پیوند مدفوع، راهی عجیب برای کنترل چاقی

طبق تعریفی که کتاب های پزشکی از چاقی ارائه می کنند، به مازاد توده بافت چربی، چاقی می گویند. براساس آمار سازمان جهانی سلامت، آمار چاقی در سطح جهان از سال 1980 تا سال 2008 دو برابر شده است. به گزارش سیناپرس، در سال 2008، یازده درصد بالغین به چاقی دچار بودند، به طوری که بیشتر از 200 میلیون مرد چاق و قریب به 300 میلیون زن چاق سرشماری شده بود. بنا بر نظر متخصصان، افزایش چربی خون، بیماری های کیسه صفرا و کبد چرب، پُرفشاری خون، بیماری شریان های محیطی، بیماری های قلبی-عروقی، سکته قلبی و مغزی، مقاومت انسولینی و دیابت نوع دو و حتی آسم و سرطان های خاص، از عوارض چاقی و اضافه وزن هستند.

به گفته محققان، در حال حاضر، روش های درمانی رایج برای کنترل چاقی از این قرار هستند: 1) تغییرات سبک زندگی شامل رژیم غذایی، ورزش و تغییرات رفتاری، 2) درمان دارویی و 3) جراحی. هرچند استفاده ترکیبی از روش های درمانی ذکرشده بهتر از انتخاب یک روش خاص است. تجربه نشان داده که اجرای راهکارهایی که به عنوان تغییر سبک زندگی ارائه می شوند، عمدتاً سخت بوده و نیاز به پشتکار و تداوم دارند برای مثال فعالیت بدنی منظم، تنظیم خواب، ترک سیگار، پرهیز از پرخوری و مصرف فست فود و اصلاح عادات غذایی نظیر مصرف صبحانه و تعداد وعده هایی غذایی. لذا باید در کنار این موارد از روش های دیگر هم بهره برد.

در رابطه با این موضوع که دغدغه افراد بسیاری در جهان است، گروهی از پژوهشگران کشور از دانشگاه علوم پزشکی آجا، اقدام به انجام یک تحقیق مروری جالب کرده اند که در آن تاثیرات یک روش خاص و عجیب، یعنی پیوند مدفوع برای رفع چاقی مورد بررسی واقع شده است.
در این تحقیق، پژوهشگران با استفاده از مرور مقالات علمی مختلف در پایگاه های اطلاعاتی مهم، داده های مورد نیاز پژوهش خود را تأمین کرده اند.
نتایج این بررسی ها نشان داده اند که پیوند مدفوع و استفاده از کپسولی به نام کپسول مدفوع در روده با رعایت ملاحظات لازم، روش مؤثری در کاهش وزن افراد چاق است.

به گفته یزدان احمدی، پژوهشگر گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا و همکارش، «در درمان چاقی با این روش که FMT نام دارد، مدفوع فرد اهداکننده پس از غربالگری و تست های لازم با استفاده از روش های گوناگون نظیر کولونوسکوپی به فردگیرنده منتقل می شود و از آن پس، فرد گیرنده با دریافت میکروبیوتا یا همان محیط میکروبی روده فرد اهداکننده که متعادل تر است، متابولیسم بهتری پیدا کرده و به مرور لاغر می شود».

آن ها می گویند: «البته می توان به جای پیوند مدفوع که روشی نسبتاً تهاجمی است از کپسول  مدفوع که متشکل از مدفوع خشک شده فرد اهداکننده است نیز استفاده نمود».

این محققان اظهار داشته اند «با این وجود، با توجه به جدید بودن روش درمانی مطرح شده، لازم است مطالعات بیشتری در این حوزه خصوصاً در مورد بررسی های کلینیکال آن در درمان افراد چاق کشور انجام شود».

به گزارش سیناپرس،این یافته های جالب را مجله «دیابت و متابولیسم ایران» وابسته به پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران و انجمن غدد درون ریز در قالب یک مقاله فنی و علمی پژوهشی منتشر کرده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا