گروه جدیدی از آنتی بیوتیک‌ها کشف شد

محققان به منظور تولید این ترکیبات، مسیرهای متابولیک خاصی از باکتری‌ها را هدف گرفتند که مس، ولیت تولید ترکیبات شیمیایی ارگانیک موردنیاز برای بقای اغلب پاتوژن‌های باکتریایی را بر عهده دارند.

آنزیمی موسوم به IspH در تولید این ترکیبات شیمیایی نقش اساسی دارد و به همین علت محققان تلاش کردند تا روشی را برای مهار کردن این آنزیم بیابند، برای این منظور با استفاده از مدل سازی توانستند میلیون‌ها ترکیب تجاری موجود در بازار را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و مناسب‌ترین ترکیبات را شناسایی کنند.

در مرحله بعد با استفاده از این ترکیبات پایه توانستند مجموعه‌ای از ترکیبات جدید را تولید کنند که قابلیت مهار کردن آنزیم IspH را دارند. این ترکیبات مهارکننده در مقایسه با آنتی بیوتیک‌های موجود در بازار، سیستم ایمنی بدن را به گونه‌ای تحریک می‌کنند که قابلیت بالاتری را در نابودسازی باکتری‌ها نشان می‌دهد و امکان نابودی مجموعه وسیعی از باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی را فراهم می‌کند.

با آزمایش این ترکیبات مشخص شد هیچ یک از آن‌ها برای سلول‌های انسان سمی نیستند. باکتری‌های گرم مثبت باکتری‌هایی هستند که دیواره آن‌ها معمولا فاقد غشای خارجی است و به همین علت توسط آنتی‌بیوتیک‌ها نابود می‌شوند، اما باکتری‌های گرم منفی گروهی از باکتری‌ها هستند که دیواره‌ای نفوذناپذیر دارند و در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم‌ترند.
سازمان جهانی بهداشت باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک را به عنوان یکی از ۱۰ تهدید جدی در رابطه با سلامت جهانی معرفی کرده است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ میلادی عفونت‌های باکتریایی مقاوم در برابر آنتی بوتیک سالانه جان ۱۰ میلیون انسان را بگیرد و ۱۰۰ ترلیون دلار خسارت به اقتصاد جهانی وارد سازد. هر روز بر تعداد باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک افزوده می‌شود و تولید گروه جدیدی از آنتی بیوتیک‌ها برای جلوگیری از بروز یک بحران جهانی سلامت، امری ضروری است.
درمان بسیاری از بیماری‌های کشنده مانند سل، فقط با آنتی‌بیوتیک امکان پذیر است و همین یک مورد نشان می‌دهد مقاومت در برابر این گروه درمانی تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد.
یک برنامه جهانی برای مقابله با مشکل رو به رشد مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها و سایر داروهای ضد میکروبی در شصت و هشتمین مجمع جهانی بهداشت در ماه می سال ۲۰۱۵ میلادی تایید شد. یکی از اهداف اصلی این طرح بهبود آگاهی و درک مقاومت در برابر آنتی بیوتیک از طریق ارتباطات موثر، آموزش و تعلیم است.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نسبت بالایی از باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک که سبب عفونت‌های شایعی مانند عفونت‌های دستگاه ادراری، ذات الریه و عفونت‌های خون می‌شوند، وجود دارند. ناکارا بودن دارو نسبت به عفونت به معنای افزایش نرخ ناتوانی و مرگ و تحمیل هزینه‌های هنگفت در حوزه بهداشت است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.