علل ابتلای کادر درمان به کروناویروس اعلام شد

 یک مطالعه جدید نشان داده که مقدار زیادی ویروس‌ کرونا در هوا در بخش‌های مختلف بیمارستان یافت می‌شود.

محققان دریافتند که یک چهارم تمام اتاق‌های "بخش مراقبت‌های ویژه"(ICU) که در آن بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بستری هستند به مواد ژنتیکی ویروس کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ آلوده هستند.

علاوه بر این بیش از ۲۰ درصد نمونه‌های جمع آوری شده از توالت و حمام و همچنین بیش از نیمی از نمونه‌های جمع آوری شده از راهروها دارای مواد ژنتیکی ویروس کرونا بوده‌اند.

محققان این مطالعه از بیمارستان مرکزی "دانشگاه نانت" در فرانسه گفتند: غلظت بالای ویروس همراه با قرار گرفتن بسیاری از افراد در اتاق‌هایی که تهویه خوبی ندارند، می‌تواند توضیح دهد که چگونه کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی در خط مقدم با وجود استفاده از تجهیزات محافظتی شخصی در نهایت به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.

محققان این مطالعه که یافته‌های آنها اخیرا در مجله "JAMA Network Open" منتشر شده برای بررسی کووید-۱۹ و نحوه آلوده شدن هوا به تجزیه و تحلیل مطالعاتی که بین یک ژانویه تا ۲۷ اکتبر انجام شده بود، پرداختند.

در مجموع ۲۴ مطالعه از هشت کشور از جمله ایالات متحده، انگلستان، ایتالیا، چین، هنگ کنگ، سنگاپور، کره جنوبی و ایران انجام شده است.

نمونه‌های جمع آوری شده از هوا از اتاق‌های بیماران بستری در داخل و خارج از بخش آی.سی.یو بیمارستان گرفته شد. مناطق بالینی از جمله ایستگاه‌های پرستاری، مناطق ورود کارکنان مانند رختکن، مکان‌های عمومی مانند راهروها و ورودی‌های اصلی و توالت / یا حمام مورد بررسی قرار گرفت.

از ۸۹۳ نمونه جمع‌آوری شده، ۱۷.۴ درصد حاوی آر.ان.ای ویروسی یا ماده ژنتیکی ویروس کرونا بودند.

نمونه‌های جمع آوری شده هوای اتاق‌های آی.سی.یو بیش از دو برابر حاوی ماده ژنتیکی ویروس کرونا بودند و دارای ۲۵.۲ درصد ماده ژنتیکی ویروس کرونا بودند و این در حالی بود که این مقدار برای بخش‌های غیر آی.سی.یو ۱۰.۷ درصد بود. جدا از اتاق‌های آی.سی.یو، بیشترین درصد نمونه‌های آلوده از نمونه‌های جمع آوری شده از دستشویی‌ها و راهروها بودند.

بیش از یک پنجم یعنی ۲۳.۸ درصد از نمونه‌های جمع آوری شده از توالت و یا سرویس بهداشتی دارای کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ بودند. محققان می‌گویند این احتمال وجود دارد زیرا تهویه هوای سرویس‌های بهداشتی کوچک است و ضعیف عمل می‌کند و بنابراین ماده ژنتیکی ویروس که در نمونه‌های مدفوع یافت می‌شود، مدت زمان بیشتری در هوا می‌ماند.

محققان افزودند: سیفون توالت نیز ممکن است منجر به افشانه سازی آر.ان.ای در توالت‌ها و سرویس‌های بهداشتی کوچک فاقد تهویه شود.

علاوه بر این، ۵۶.۳ درصد از نمونه‌های جمع آوری شده از راهروها نیز دارای ماده ژنتیکی ویروس کرونا(۳۳.۳ درصد ) بودند. نمونه‌های جمع آوری شده از هوایی که کارکنان در آنجا رفت و آمد می‌کنند، دارای ۱۲ درصد ماده ژنتیکی ویروس کرونا بودند.

در مجموع ۱۹.۲ درصد از نمونه‌های مثبت ماده ژنتیکی ویروس کرونا در اتاق جلسات و ۳.۹ درصد در اتاق رختکن یافت شد.

نویسندگان این مطالعه اظهار کردند: یافتن غلظت زیاد ویروس کرونا در اتاق کارمندان(به عنوان مثال اتاق‌های اجتماعات و ناهار خوری) با انتقال متقابل کووید-۱۹ در میان متخصصان مراقبت‌های بهداشتی هنگام سپری کردن زمان استراحت‌شان مرتبط است چرا که در این زمان‌ها، ماسک‌های صورت اغلب در مناطق کوچک فاقد تهویه برداشته می‌شوند.

محققان افزودند: بار ویروسی زیادی که در توالت و یا حمام، محل اجتماع کارکنان و راهروهای عمومی یافت می‌شود می‌بایست برای جلوگیری از انتقال کووید-۱۹ مورد بررسی دقیق قرار گیرد. با این حال، وجود ویروس‌های زنده باید در درجه اول مورد توجه قرار گیرد زیرا این مورد یک پیوند لازم برای پتانسیل انتقال متقابل بین افراد است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا