محققان گوگل باید از گوگل تعریف کنند

آلفابت (شرکت مادر گوگل) در سال ۲۰۲۰ میلادی قوانین سختگیرانه «موضوعات حساس» را برای تحقیقات پژوهشگرانش وضع کرده است.طبق اطلاعات به دست آمده، این شرکت حداقل در سه مورد از مولفان تحقیقات خواسته فناوری هایش را به شیوه ای منفی نشان ندهند.

در فرایند جدید بررسی تحقیقات گوگل از محققان خواسته شده تا قبل از پرداختن به موضوعاتی مانند تحلیل چهره و دسته بندی نژادی، جنسیتی یا سیاسی با تیم های حقوقی، سیاستگذاری و روابط عمومی مشورت کنند.

در وب سایت یکی از محققان گوگل درباره قانون جدید آمده است: پیشرفت های فناورانه و افزایش پیچیدگی محیط خارج شرکت به ایجاد شرایطی منجر شده که به نظر می رسد پروژه های ساده چالش های اخلاقی، قانونی یا حتی حقوقی به وجود می آورد.

هرچند تاریخ این پست مشخص نیست اما به گفته کارمندان فعلی گوگل، قانون مذکور از ماه ژوئن اجرایی شده است.

این درحالی است که چندی قبل گوگل یکی از محققانش به نام «تیمنیت گبرو» را اخراج کرد. او رهبر یک تیم ۱۲ نفره از پژوهشگران بود که روی اخلاق در حوزه نرم افزار هوش مصنوعی تحقیق می کرد. گبرو ادعا می کند پس از آنکه درباره دستور عدم انتشار تحقیقی سوالاتی پرسید، اخراج شده است. در تحقیق مذکور ادعا شده بود هوش مصنوعی که کلام را تقلید می کند معایب زیادی دارد. البته هنوز مشخص نیست این تحقیق در فرایند « موضوعات حساس» بررسی شده است یا خیر.

تا کنون گوگل از اظهار نظر درباره این قانون خودداری کرده است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا