لزوم شفاف سازی قانون و آیین نامه های حمایت از شرکت های دانش بنیان

دکتر سعید حبیبا در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به بحث حمایت از شرکت های دانش بنیان، گفت: در رابطه با حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه قانونگذاری قدم های خوبی برداشته شده است. اگرچه این قانون یک قانون جامع و کامل نیست اما قدم های بسیار خوبی برداشته شده و قانونگذار آمده و تسهیلاتی برای این شرکت ها در نظر گرفته است. از جمله وام های کم بهره یا بدون بهره، معافیت های مالیاتی، بحث بیمه و… که برای شرکت ها بسیار حایز اهمیت است.

رییس کارگروه ثبت بین المللی اختراعات افزود: با وجود اینکه این قانون در دولت قبل تصویب شد و کارگروه های زیادی هم روی آن کار کردند اما در این زمینه که چه شرکت هایی دانش بنیان هستند و چه حوزه هایی را می توان دانش بنیان تلقی کرد، خیلی موفق نبودند. لذا در این حوزه ضعف هایی وجود داشت که باید خیلی جدی تر روی آن کار شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما می خواهیم تبدیل علم به ثروت اتفاق بیفتد هیچ راهی جز تاسیس و حمایت از شرکت های دانش بنیان نداریم. شرکت های دانش بنیان تنها مختص کشور ما نیست و به نوعی ما الگوبرداری هم کردیم. مثلا اگر پارک های علم و فناوری را به صورت یک زنجیر در نظر بگیرید، شرکت های دانش بنیان یک حلقه از این زنجیر هستند که متاسفانه در این زمینه هم خوب کار نکردیم. بعد هم که قانون شرکت های دانش بنیان آمد، به لحاظ اجرا و تشخیص اینکه چه شرکت هایی دانش بنیان هستند، دچار مشکل شدیم. به فرض در بحث معافیت های مالیاتی که برای این شرکت ها در نظر گرفتند، می بینیم که تفسیر وزارت دارایی و ممیزان مالیاتی به گونه ای است که انگار چنین قانونی وجود ندارد. یا در حوزه بیمه هم تفسیرهایی اتفاق می افتد که فانون عملا به جایی نمی رسد. من فکر می کنم خود قانون یک بحث است، اجرا و تفسیر قانون بحث دیگری است که مشکلاتی به وجود می آورد. از این رو به نظر می رسد هنوز نتوانستیم انتظارات این شرکت ها برآورده کنیم. من فکر می کنم که بزرگترین مشکل ما در حوزه اجرا و تفسیر قانون و آیین نامه های مربوطه است که باید خیلی شفاف و روشن، نیات قانونگذار را به منصه ظهور برساند.

حبیبا در پاسخ به این پرسش که برای دانش بنیان شدن شرکت های بزرگ اقتصادی چه باید کرد؟ گفت: اگر بخواهیم شرکت های بزرگ، دانش بنیان شوند نیاز به واحد R&D دارند. یعنی ما شاهد هستیم که شرکت های بزرگ ما یک تکنولوژی داشتند، آنقدر این را ادامه می دهند تا زمین بخورند و به سراغ تکنولوژی بهتر بروند. ولی باز هم چشمشان به بیرون از کشور است. الان در کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه هم عموم شرکت ها واحد R&D دارند. بنابراین برای دانش بنیان شدن باید واحد R&D داشته باشند. ما در این زمینه خیلی ضعف داریم و باید فرهنگسازی کنیم. هیچ ایرادی ندارد که دولت بیاید به این شرکت ها کمک کند که واحد R&D راه بیندازند. اگر ما می خواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید متناسب با دنیا حرکت کنیم وگرنه از دور خارج می شویم.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: یک بحث بسیار مهم این است که در کنار شرکت های دانش بنیان خوشه های فناور به وجود بیاوریم و از این طریق شرکت های دانش بنیان را تقویت کنیم. اگر شرکت های دانش بنیان کوچک و متوسط و حتی بزرگ درک کنند که با کار کردن در کنار هم و تشکیل خوشه فناور قوی، می توانند کارهای بزرگ انجام دهند، پیشرفت های بزرگی حاصل خواهد شد. خیلی از وزارتخانه ها و سازمان دولتی نمی توانند به شرکت های کوچک اعتماد کنند و به آنها میدان دهند اما اگر یک خوشه فناور بیاید، به راحتی می توانند با او همکاری کنند. این یکی از راهکارهایی است که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد و حتی شاهدیم که چند شرکت بسیار بزرگ با هم ادغام می شوند تا بتوانند در عرصه جهانی رقابت کنند. اما متاسفانه هنوز این فرهنگ در کشور ما جا نیفتاده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا