در ویروس کرونا حدود ۴۰۰۰ تغییر ایجاد شده است

دکتر ایرج حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جهش ویروس کرونا در انگلیس، گفت: آنچه که تاکنون دنیا درباره ویروس کرونا می‌داند، این است که بر اساس جهشی که داشته احتمال انتقال و سرایت‌پذیری را افزایش داده است و همزمان در قسمت‌هایی از انگلیس، خصوصا جنوب شرقی انگلیس با وجود این ویروس جهش یافته، شیوع بیماری افزایش یافته است.

وی افزود: البته هنوز اینکه علت شیوع و افزایش این ویروس در انگلیس، جهش اخیر است یا خیر، مشخص نشده است. یک زمانی جهش، علت افزایش شیوع ویروس است و یک زمانی علت  افزایش شیوع را همراهی می کند که هنوز این موضوع  از نظر علمی ثابت نشده است.

حریرچی ادامه داد: در عین حال هنوز از نظر علمی هم ثابت نشده که این جهش، بیماری‌زایی بیشتری دارد یا خیر؟. به این معنا که هنوز ثابت نشده است که این جهش شدت بیماری را بیشتر می‌کند یا کمتر و مرگ و میر را بیشتر می‌کند یا کمتر. منتها نکته کلیدی این است که نشان می‌دهد که ویروس کرونا تغییرات بسیار زیادی می‌کند و خطر بالقوه آن وجود دارد.

وی گفت: تاکنون ویروس کرونا هزاران تغییر کرده است که برخی از این تغییرات مهم بوده و برخی هم چندان اهمیت نداشته‌اند. در حال حاضر در قسمت اسپایک ویروس که قسمتی است که موجب اتصال ویروس به سلول‌های انسان می‌شود، حدود ۴۰۰۰ تغییر ایجاد شده است و نشانه‌های اولیه  نشان می‌دهد که اولا تغییرش موجب افزایش ابتلا شده و همچنین یک خطر بالقوه هم وجود دارد که تاثیر واکسن‌ها را هم کاهش دهد و باعث شود که نیاز به واکسن‌های دیگری باشد که البته هنوز به این مرحله نرسیده و ثابت نشده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا