تحقیقات ضد انحصارطلبی درباره گروه علی بابا آغاز شد

تحقیقات جدید چین در راستای دور جدید مقابله با انحصارطلبی روزافزون در فضای اینترنت این کشور صورت می گیرد و جدیدترین ضربه به جک ما، موسس میلیاردر گروه علی بابا و معروفترین کارآفرین چین است.

چین ماه گذشته برنامه عرضه اولیه عمومی سهام گروه آنت به ارزش ۳۷ میلیارد دلار را که انتظار می رفت بزرگترین عرضه اولیه عمومی در جهان باشد، درست دو روز پیش از عرضه در بازارهای شانگهای و هنگ کنگ معلق کرد.

روزنامه مردم وابسته به حزب کمونیست چین در سرمقاله تندی به انحصارگرایی روزافزون شرکتها تاخت. ارزش سهام علی بابا در هنگ کنگ ۹ درصد سقوط کرد و به پایینترین حد در شش ماه اخیر رسید. ارزش سهام میتوآن و جی دی دات کام که رقیبان این گروه هستند، بیش از دو درصد سقوط کرد.

رگولاتورها به علی بابا درباره شیوه "بین دو راه یکی را انتخاب کنید" این گروه هشدار داده بودند. تحت این شیوه شرکتهای بازرگانی ملزم هستند پیمانهای همکاری انحصاری امضا کنند که مانع از عرضه محصولات آنها در پلتفرمهای رقیب می شود.

سازمان دولتی ساماندهی بازار چین اعلام کرد تحقیقاتی را درباره این شیوه آغاز کرده است.

بانک مرکزی چین در بیانیه جداگانه ای اعلام کرد در روزهای آینده با مقامات گروه آنت که زیرمجموعه گروه علی بابا است، دیدار خواهد کرد و به ابهامات درباره احیای برنامه فروش سهام این شرکت افزود. در این بیانیه آمده است: این دیدار گروه آنت را برای اجرای نظارت مالی، رقابت منصفانه و حمایت از حقوق مشروع و منافع مصرف کنندگان راهنمایی خواهد کرد.

گروه آنت اعلام کرده که یادداشتی از رگولاتورها دریافت کرده و به همه الزامات رگولاتوری عمل خواهد کرد. گروه علی بابا هم اعلام کرده که با تحقیقات همکاری می کند و فعالیتش به شکل عادی در جریان است.

"جک ما" از اواخر اکتبر که در مجمعی در شانگهای از سیستم رگولاتوری چین انتقاد و آن را به سرکوب نوآوری متهم کرد، در انظار عمومی ظاهر نشده است. این اظهارات به مذاق مقامات چین خوش نیامد و سلسله رویدادهایی را به دنبال داشت که به مسکوت شدن طرح عرضه اولیه عمومی سهام گروه آنت منجر شد.

شیوه ملزم کردن شرکتها به فروش انحصاری در یک پلتفرم که علی بابا در گذشته از آن دفاع کرده، منشا اختلاف شده است. شرکت تولیدکننده لوازم خانگی گالانز سال گذشته در شکایتی علی بابا را متهم کرد این شرکت را به دلیل امتناع از توقف فروش در سایتهای رقیب مجازات کرده است. این پرونده حل شد اما در مورد دیگری شرکت جی دی دات کام، وب سایت تیمال علی بابا را متهم کرد شرکتها را به امضای توافق همکاری انحصاری وادار می کند.

دولت چین پس از سالها مدارا با شرکتهای فعال در حوزه تجارت الکترونیکی، تمایلات ضد انحصارطلبی خود را روشن کرده است. ماه گذشته لایحه مقرراتی منتشر شد که هدف آنها جلوگیری از رفتارهای انحصارگرایانه شرکتهای اینترنتی است و ماه جاری هم دایره سیاسی چین وعده داد اقدامات ضد انحصارطلبی را در سال ۲۰۲۱ تحکیم کرده و توسعه سرمایه بی نظم و ترتیب را مهار خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، چین همچنین ماه جاری هشدار داد غولهای اینترنتی منتظر تفحص بیشتر باشند و تحقیقاتی درباره ادغامهایی که توسط شرکتهای علی بابا و تنسنت انجام گرفته اند را اعلام کرد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا