احتمال انتقال کرونا در سه ماهه سوم بارداری به جنین بعید است

به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست در این مطالعه ۶۴ زن باردار را که در فاصله زمانی میان دوم آوریل و ۱۳ ژوئن به ویروس SARS-CoV-۲ مبتلا شده بودند، مورد پیگیری قرار دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد که این زنان ویروس کرونا را به جنین خود منتقل نکرده بودند، نتیجه آزمایش کرونای هیچ یک از این نوزادان متولدشده، مثبت نبود و همچنین هیچ ویروس کرونایی در جفت این زنان شناسایی نشد.

در حالی که محققان دانشگاه هاروارد هشدار می دهند که به دلیل تعداد کم زنان باردار مورد بررسی در این مطالعه نمی توان انتقال کرونا از مادر به جنین را بطور کلی رد کرد اما این مطالعه نشان می دهد که دفاع طبیعی بارداری این ویروس را دفع می کند.

زنان باردار مورد بررسی در این مطالعه همگی در سه ماهه سوم بارداری قرار داشتند و ویروس کرونا در ریه ها، بینی و گلوی آنها وجود داشت اما در جریان خون یا جفت آنها وجود نداشت.

دکتر «دیانا بیانچی» از وزارت بهداشت آمریکا می گوید: این مطالعه تا حدودی اطمینان می دهد که عفونت های  SARS-CoV-۲ در سه ماهه سوم احتمالاً از جفت به جنین منتقل نمی شوند اما برای تأیید این یافته باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

محققان می گویند، سایر داده ها که شامل اطلاعاتی در مورد زنانی است که در اوایل بارداری خود به ویروس مبتلا شده اند، قرار است به زودی منتشر شود.

پیش از این مطالعه دیگری نیز نشان داده بود که جفت فاقد برخی مولکول‌های مهمی است که ویروس کرونا از آنها برای ایجاد عفونت استفاده می‌کند. این موضوع می‌تواند علت آلودگی نادر جنین‌ها و نوزادان زنان مبتلا به کرونا را توضیح دهد.

در این مطالعه گروهی از محققان آمریکایی متوجه شدند که غشای جفت فاقد پیام رسان RNA است؛ مولکولی که برای ساخت گیرنده ACE۲ لازم است. SARS-CoV-۲ – ویروسی که باعث بروز کووید-۱۹ می شود، از آن گیرنده سطح سلول برای ایجاد عفونت استفاده می کند.

این مطالعه که توسط محققان موسسه های ملی سلامت آمریکا انجام شد، نشان داد که بافت جفت همچنین فاقد پیام رسان RNA مورد نیاز برای ساخت آنزیمی است که ویروس کرونا از آن برای حمله به یک سلول استفاده می کند.