تشکیل خوشه‌های علمی حل مسائل مختلف کشور در دانشگاه‌ها

دکتر منصور غلامی وزیر علوم در جلسه ۳۴۸ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، خاطرنشان کرد: در دوره فعلی به تشکیل خوشه‌های علمی اقدام کرده و مسائل مختلف کشور را در گروه‌های مربوطه تجزیه و تحلیل کرده که جمع‌بندی آن را برای دولت ارسال کرده‌ایم.

در ادامه دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تجربه هیئت مذکور گفت: فضای همکاری و هم‌افزایی میان دانشگاهی از موارد مهمی است که هرچه بتوان در جهت افزایش همکاری‌ها با دولت و بخش بازار بطور عام معطوف شود ارزشمند است.

وی با تأکید بر اهمیت محسوس بودن نتایج تحقیقات افزود: مناسب است دستورالعمل‌های ابلاغ شده و نتایج پژوهش هیئت مذکور در اختیار همگان قرار گیرد.

دکتر عاملی ادامه داد:‌ متأسفانه در طول تاریخ ایران آنچنان که لازم بوده است،‌ دولت‌ها دانشگاه را نپذیرفته‌اند و امکان رفع مشکلات را در درون دانشگاه‌ها جستجو نکرده‌اند و این امر تبدیل به یک فرهنگ اجرائی شده است.

وی افزود: ما نزدیک به چهار میلیون دانشجو و نزدیک به ۱۵۰ هزار عضو هیئت علمی در کشور داریم که به‌طور بالقوه قابلیت رفع مشکلات و حل مسائل مهم و اساسی کشور را دارا هستند. به میزانی که به آنها کار اجرا شود، حوزه توانایی‌ها و نوآوری‌ها تقویت می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شایسته است که شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم از این نوع تحقیقات حمایت به عمل آورد.

وی با اشاره به مشکل عدم تمکین به قانون در مسائل جاری کشور تصریح کرد: اگر ضامن اجرای قانون قوه قضائیه است باید تخلفات مربوط به ابلاغات را پیگیری کند که چرا به عنوان مثال معضل سیلاب کماکان در اهواز جاری است.

 در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به نتایج حاصل از گزارش مزبور پیشنهاد کرد: بهتر است‌ با عبور از تجربه دانشگاه‌های علم محور به مسئله جدیدی به نام دانشگاه موضوع‌محور متمایل شویم و مثل همین تجربه هیئت مذکور به تشکیل دانشکده‌ای مثل دانشکده سیلاب اهتمام داشته باشیم تا از این طریق نهادهای دولتی و نظام موضوعات دانشگاهی را به این سمت هدایت کنیم.

همچنین دکتر عبدالله جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مناسب است اقدامات خوبی که به صورت پژوهش‌های کاربردی انجام می‌شود با بدنه نهادهای مسئول و مجری نیز مرتبط و عملیاتی شود تا حلقه اتصال میان تحقیق و اجرا مرتبط شود.

دکتر فرزاد جهان‌بین سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت سامانه پژوهشیار با قریب به ۱۴۰هزار رکورد گفت:‌ انتظار می‌رود در پروژه‌های ملی از تمامی ظرفیت‌های موجود از قبیل ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز استفاده شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد نوع نگاهی که مسئولین به دانشگاه دارند سبب شده تا به ظرفیت دانشگاه توجه چندانی نشود و برای همین امر پیشنهاد می‌شود در کنار فعالیت‌های دانشگاهی در طرح‌های ملی این‌چنینی حضور پررنگ مسئولین را نیز شاهد باشیم.

دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم پیشنهاد کرد: با توجه به وجود مشکلات متعدد این چنینی در کشور می‌توان برای تمامی دروس دانشگاهی واحدی تحت عنوان درس مدیریت بحران را لحاظ کرد.

دکتر مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور نیز خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در بحران‌هایی چون کرونا و سیل؛ قوانین و کارگزاران از حادثه عقب افتاده‌اند، اما مردم و نهادهای مردمی پیشروتر بوده‌اند که می‌توان بین قدرت مردم در ایران و سایر کشورها نسبت سنجی مطالعاتی به عمل آورد.

وی افزود:‌ به تازگی بسیج اساتید اولین همایش تجربه‌نگاری و آینده‌پژوهی مدیریت مردم نهاد مخاطرات با تأکید بر سیل را به سرانجام رسانده‌اند.

دکتر محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران با اشاره به تشکیل هیئت بررسی علل و عوامل مرتبط با مدیریت سیلاب به ارائه گزارشی از روند عملکرد این هیئت پرداخت و گفت: گام‌های اصلی که این هیئت انجام داد، شامل "روایت حادثه"، "آسیب‌شناسی وضعیت موجود"، "مستندسازی درس‌آموخته‌های رخ‌داده‌های سیل ابتدای سال ۹۷ و ۹۸" و نیز "ارائه راهبردها" بوده است.

وی افزود: این هیئت که شامل ۱۵ کارگروه همراه با ۲۹۰ عضو بوده است توانسته با تشکیل سیستم مدیریت دانش و مستندسازی اطلاعات مجموعه‌ای قوی از اخبار، گزارش، تحلیل و پایان‌نامه پیرامون موضوع سیلاب جمع‌آوری کند.

دکتر نیلی احمدآبادی ادامه داد: همچنین اقداماتی از قبیل جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری تجارب موفق جهانی در مدیریت سیل، برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها و سازمان‌های فعال در حوزه سیل در سایر کشورها، تنظیم جلسات با گروه‌های بین‌الملل در زمینه موضوع سیل و مواردی از این قبیل مسائلی بوده که هیئت مذکور در زمینه بین‌الملل انجام داده است.

وی تصریح کرد: در کل هیئت به این نتیجه رسید که اگر در حکمرانی اصلاحات اساسی را صورت ندهیم، نگاه بخشی به مسئله سیل مشکل ما را حل نخواهد کرد.

رئیس دانشگاه تهران گفت: گزارش نهایی هیئت تلاشی است برای اینکه معلوم شود چگونگی عناصر حکمرانی در حیطه تخصصی هرکارگروه و ترکیب کارکرد عناصر حکمرانی در حیطه همه کارگروه‌ها به نحوی کار کرده‌اند که مسئله مدیریت سیلاب در هر سه بازه زمانی پیش، حین و پس از سیلاب سبب بروز نقصان‌ها، خسارات و فاصله با وضع مطلوب شده و در نهایت چه اصلاحاتی باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: تجربه هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها ما را متقاعد می‌سازد که این شیوه از بررسی مسائل با اتکای به جامعه کارشناسی و علمی کشور با رویکردی بین‌رشته‌ای و بین بخشی همراه با تضمین استقلال هیئت بر بررسی و اعلام نتایج صورت گرفته است.

دکتر نیلی احمدی آبادی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در کشور نیروهای متخصص و مبرز زیادی وجود دارد ضمن آنکه در زمینه موضوع سیل پایان‌نامه‌ها و رساله‌های بسیار مفیدی احصاء شد و امیدواریم جهت پیشگیری از خطرات ناشی از سیلاب از دستاوردهای این گزارش و الگوهای آن که در اختیار دولت قرار داده شده است استفاده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا