انسان های باستان از لبنیات برای رنگ آمیزی استفاده می کردند

پژوهشگران و باستان شناسانی که در حال مطالعه ابزار های سنگی  یک سایت پیش از تاریخی در غار سیبودو Sibudu Cave واقع در کشور آفریقای جنوبی بودند ، موفق به کشف نوعی پودر رنگ مورد استفاده در این محوطه شدند که از ترکیب شیر و گل اخرا ساخته شده بود . این رنگ ترکیبی به حدود 49 هزار سال پیش تعلق دارد .

گفتنی است مطالعات پیشین نشان می داد که انسان های باستانی در منطقه ای که امروزه آفریقای جنوبی نام دارد ، از حدود 125 هزار سال پیش اقدام به ترسیم نقوش مختلفی با استفاده از گل اخرا می کردند ولی این نخستین بار است که پژوهشگران در ترکیب رنگ های ساخته شده از گل اخرا توسط انسان های باستانی ساکن این سرزمین ، با پروتئین شیر مواجه می شوند . این شیر احتمالا به یکی از اعضای خانواده گاو سانان از جمله بوفالو یا ایمپالا impala تعلق دارد . مطالعات انجام شده ، نشان می دهد که از این رنگ برای تزئین و ترسیم نقوشی روی بدن انسان ها و یا رنگ امیزی ابزارهای چوبی و سنگی استفاده می شد .

در همین زمینه پائولو ویلا Paola Villa مدیر موزه تاریخ طبیعی دانشگاه کلورادو University of Colorado Museum of Natural History در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد : " اگر چه چگونگی استفاده از رنگ هنوز به صورت قطعی مشخص نیست ولی این کشف جدید نشان دهنده استفاده از شیر برای ترکیب آن با گل اخرا است . این موضوع از این نظر اهمیت دارد که تاریخ ساخت این رنگ ، به زمان پیش از اهلی شدن چهارپایان در آفریقای جنوبی باز می گردد . "

وی در ادامه توضیحات خود تاکید کرد : " تهیه شیر از گاو های وحشی این احتمال را ایجاد می کند که ماده فوق برای مردم آن روزگار از ارزش ویژه ای برخوردار بوده است . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا