جشنواره علم و زن؛ عرصه‌ای برای بیشتر دیده شدن قابلیت بانوان

غلامرضا غفاری روز چهارشنبه در نشست خبری سومین جشنواره علم و زن، جایزه مریم میرزاخانی که به صورت مجازی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، افزود: شرکت کنندگان از ۲۷ مهرماه تا ۳۰ آبان ماه مهلت ارسال اثر داشتند و پس از پایان ثبت نام، ۶۱۹ نفر شرکت کردند.

وی درباره این تعداد شرکت کنندگان به تفکیک گروه های آموزشی، گفت: تعداد شرکت کنندگان نسبت به سال گذشته افزایش داشت و در هفت گروه هنر و معماری با ۳۶ نفر، فنی و مهندسی با ۷۶ نفر، علوم پایه با ۹۰ نفر، علوم انسانی با ۱۰۲ نفر، کشاورزی، دامپزشکی و محیط زیست با ۵۰ نفر، علوم پزشکی با ۳۶ نفر، فعالان اجتماعی و صاحبان شرکت های دانش بنیان ۲۲۹ شرکت کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم زمان برگزاری اختتامیه سومین جشنواره علم و زن را ۶ دی ماه در دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد.

وی گفت: داوران نهایی این جشنواره از اعضای هیأت علمی با مرتبه استاد تمام یا افراد برگزیده است.

غفاری تاکید کرد: در فرایند تغییر و تحولات که جوامع انسانی تجربه می کنند، زنان نقش بنیادی و اساسی در ساحت ها و عرصه های مختلف دارند.

وی افزود: این تلاش و فعالیت، وجوه علمی، منطقه ای و بین المللی دارد. آنچه آشکار به نظر می رسد، جوامع هر چه بیشتر از توان زنان بهره می گیرند، نقش آفرینی و مشارکت زنان در ساحت های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و علمی هم رو به فزونی خواهد داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، خاطرنشان کرد: پیشران این تغییر و تحولات، حوزه علم و فناوری است و بر این مبنا معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت علوم به نوعی وظیفه خود می دانند شرایطی برای دیده شدن این قشر از جامعه فراهم کنند.

غفاری با بیان اینکه جشنواره ها به این فرایند قوت بیشتری می بخشد، اظهار داشت: شرکت کنندگان دانشگاه های مختلف در سومین جشنواره علم و زن از گروه های مختلف سنی شامل، ۴۰ سال به پایین، ۴۰ تا ۶۵ سال و ۶۵ سال به بالا تشکیل می شوند. این پوشش سنی برای مشمولیت قراردادن تعداد بیشتری از زنان است.

الگوی سازی از زنان در جشنواره ها
در ادامه این نشست خبری، زهرا جواهریان، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سخنانی، اظهار داشت: یکی از رسالت های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، انجام اقداماتی در خصوص ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم توسعه در بحث عدالت جنسیتی است.

وی افزود: در این سه سال، اقداماتی درباره عدالت جنسیتی از جمله تدوین شاخص های عدالت جنستی و تصویب آن در ستاد ملی زن و خانواده و همچنین تعیین شاخص های اختصاصی و تهیه شناسامه این شاخص ها انجام شده است.

جواهریان با بیان اینکه شاخص ها به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است، گفت: سامانه رصد و پایش شاخص های عدالت جنسیتی آماده شده است و دستگاه ها در حال ورود اطلاعات به این سامانه هستند.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری یادآور شد: یکی از بخش هایی که تعداد قابل ملاحظه ای شاخص عدالت جنسیتی را شامل می شود، وزارت علوم است. بحث دختران و زنان دانشگاهی در سطوح عالی، میانی و پایه ای مدیریت، فضاهای آموزشی و پژوهشی برای آنها یکی از الزامات این حوزه است.

جواهریان گفت: امروز برای تشویق زنان و به نمایش گذاشتن فعالیت ها و ظرفیت های زنان دانشگاهی باید این جشنواره ها برگزار شود تا فضای با نشاط اجتماعی در دانشگاه ایجاد و الگوسازی از زنان انجام شود.

جشنواره زن و علم به طور مشترک توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار می شود.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا