دانشگاه مسلمان‌ها ۱۰۰ ساله شد

 "نارندرا مودی"( Narendra Modi) نخست وزیر هند در مراسم جشن یک صد سالگی "دانشگاه مسلمان علیگر"  (AMU) به صورت مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس حضور پیدا کرد.

این برای اولین بار بود که نارندا مودی در یکی از مراسم‌های دانشگاه مسلمان علیگر شرکت کرد.

در اوایل هفته چراغ ساختمان‌های دانشگاه برای برگزاری جشن صد سالگی آن روشن شد. مسئول روابط عمومی دانشگاه در این رابطه گفت: جشن ۱۰۰ سالگی یک رویداد مهم در تاریخ هر دانشگاهی است. ما این جشن را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونایی برگزار کردیم و سمینار، وبینار و نشست‌های هم اندیشی اجرا کردیم.

در جریان این جشن که روز گذشته برگزار شد، "نارندا مودی" از یک تمبر پستی نیز رونمایی کرد.

وی در سخنرانی خود اظهار کرد: مردم معتقدند دانشگاه مسلمان علیگر به خودی خود مانند یک شهر است و به نوعی ما در این دانشگاه شاهد یک "هند کوچک" با ده‌ها خوابگاه، هزاران استاد و دانشجو هستیم. تنوعی که ما در این دانشگاه شاهد هستیم، در کل ملت هند هم دیده می‌شود.

مودی ادامه داد: ما نباید قدرت این تنوع را فراموش کنیم و نگذاریم تضعیف شود.

نخست وزیر هند با اشاره به ترک تحصیل دختران مسلمان در هند افزود: میزان ترک تحصیل در دختران مسلمان بیش از ۷۰ درصد است و این وضعیت ۷۰ سال در هند تداوم داشته است. با ماموریت ویژه دولت برای جلوگیری از این موضوع و ساخت تسهیلاتی در روستاها، این میزان تقریبا به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد.

وی راجع به وجود مذاهب گوناگون در هند گفت: هم‌اکنون کشور در وضعیتی قرار دارد که هیچ شهروندی به دلیل مذهب، متوقف نمی‌شود و هیچگونه تبعیض دینی در استفاده از مزایای توسعه در کشور نیست.

مودی در رابطه با جشن  یک صد سالگی دانشگاه مسلمان علیگر خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هرجا که می‌روند، نشانگر میراث غنی و فرهنگ هند هستند. دانشگاه شما در تاریخ ۱۰۰ ساله خود میلیون‌ها زندگی را ساخته و پرداخته است،‌تفکر مدرن و علمی به دانشجویان داده و آنها را وادار به انجام کار برای جامعه و ملت ساخته است.

وی ادامه داد: تاریخ تحصیل در این دانشگاه بسیار ارزشمند است. من در هنگام سفرهای خارجی خود با اغلب فارغ‌التحصیلان دانشگاه مسلمان علیگر ملاقات می‌کنم که با افتخار می‌گویند از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

نخست وزیر هند وجود دانشگاه مسلمان علیگر را مهره‌ای تلاشگر برای تقویت روابط هند با بسیاری از کشورها دانست و ادامه داد: تحقیق انجام شده در این دانشگاه به زبان‌های اردو،عربی، فارسی و تحقیق در مورد ادبیات اسلامی انرژی تازه‌ای به روابط فرهنگی هند با کل جهان اسلام وارد کرده است.

وی در نهایت با اشاره به شرایط این دانشگاه در دوارن پاندمی "کووید-۱۹" اضافه کرد: دانشگاه مسلمان علیگر طی این پاندمی کمک زیادی به جامعه کرد. ایجاد آزمایشات رایگان برای هزاران نفر ، ساخت بخش‌های ایزوله و بانک‌های پلاسما از جمله این اقدامات بود.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا