تهیه مستقیم سوخت جت از دی اکسید کربن

محققان بین المللی در پژوهش جالب توجهی که نتایج آن دیروز منتشر شده است، امکان تبدیل دی اکسید کربن به سوخت جت را به طور مستقیم و با استفاده از کاتالیزورهای ارزان قیمت مبتنی بر آهن مطرح کرده اند.

به گفته این محققان که از مؤسسات پژوهشی مختلفی از جمله دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کمبریج و دانشگاه KAUST عربستان بوده اند، از آنجا که در پرواز هواپیماها، CO2 هنگام احتراق از سوخت های جت منتشر می شود، می توان آن را مجدداً جذب کرده و در طی فرایند فوق مجدداً به سوخت تبدیل کرد. این کار می تواند در آینده باعث شود که اثر کلی کربن بر محیط زیست تاحد زیادی خنثی گردد.

اگرچه انجام چنین اقدام مهمی، می تواند به عنوان انقلابی در صنعت به شمار آید و قبلاً نیز مطرح بوده، ولی تبدیل CO2 به صورت انتخابی به یک ماده شیمیایی مطلوب همواره کاری چالش برانگیز بوده است. چراکه چنین تبدیلی غالباً به کاتالیزورهای گران قیمت و چندین مرحله ای و همچنین انرژی زیادی نیاز داشته که در نهایت کارآیی کمی نیز داشته اند و اصولاً مقرون به صرفه نبوده اند.

درواقع برای رقابت با سوخت های فسیلی، به یک روش پایدار تولید سوخت نیاز است که کارآمد و مقرون به صرفه باشد و حالا روش ابداعی محققان مورد اشاره فوق، نوید ابداع چنین روشی را می دهد. در تحقیق جدید، یک کاتالیزور نوین مبتنی بر آهن طراحی شده است که نمایانگر راهی ارزان برای گرفتن مستقیم CO2 اتمسفر و تبدیل آن به یک محدوده از هیدروکربن ها به منظور تهیه سوخت جت و حتی سایر مواد خاص است.

این کاتالیزور به گفته مجریان پژوهش از عناصر فراوانی تشکیل شده که همگی به وفور روی زمین یافت می شوند و قادر است فعالیت و انتخاب پذیری بالایی را نشان دهد که مراحل اضافی در سنتز مواد شیمیایی با ارزش افزوده بالا را به حداقل می رساند.

به گزارش سیناپرس ، این پژوهشگران بین المللی همچنین اشاره کرده اند که در فرآیند تبدیل CO2، موفق شده اند مواد اولیه مهم دیگری را که در صنعت پتروشیمی کاربرد داشته و در حال حاضر صرفاً از نفت خام به دست می آیند، جمع آوری کنند.

به گفته آن ها، تهیه کاتالیزور تبدیل CO2 مورد اشاره نسبت به بسیاری از نمونه های آزمون شده قبلی آسان تر بوده و همین موضوع، آن را به یک کاندیدای بالقوه برای کاربردهای صنعتی مهم تبدیل می کند. گفتنی است این نتایج شگفت انگیز، در نشریه معتبر Nature Communications منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا