ثبت جهانی گنجینه زنده بشری دانشگاه استاد فرشچیان

 هفته گذشته (۲۶ آذر ۱۳۹۹- ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰) در پانزدهمین کمیته جهانی میراث ناملموس یونسکو هنر نگارگری (مینیاتور) در پرونده‌ای مشترک میان کشورهای ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان در فهرست میراث جهانی ناملموس بشری جای گرفت و به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس ایران در یونسکو به ثبت رسید.

در کنار این رویداد مهم، پنج استاد پیشکسوت این هنر اصیل به عنوان "گنجینه زنده بشری" در یونسکو ثبت شدند ثبت افتخاری که توام با نام و اعتبار هنری‌ آنان میان همه علاقه‌مندان به ایران و هنر ایرانی است.

نگارگری هنری است که در آن هنرمند نگارگر آنچه را که در پرده خیال دیده به تصویر می‌کشد و با چنگ انداختن به ریسمان معنوی و بهره‌گیری از تعالیم اسلامی، مفاهیم فرهنگی به خلق اثر هنری ایرانی اسلامی می‌پردازد.

گفتنی است؛ اوج شکوفایی هنر نگارگری ایران که به عنوان هنری برگرفته از مفاهیمی چون تعالی روح و رسیدن به عالم معنا و جاودانگی با نگرش حقیقت‌گرا و هنر قدسی در سراسر دنیا شناخته شده است، با ظهور چهره‌هایی چون کمال‌الدین بهزاد و رضا عباسی در عهد صفویه شکل گرفت که بیانگر دوران طلایی آن و مایه مباهات هر ایرانی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه استاد فرشچیان، در سال‌های اخیر و دهه‌های گذشته، نگاره‌های ایرانی مینیاتور مورد توجه وافر هنرشناسان غرب و شرق قرار گرفته است. بسیاری از هنرمندان دوران معاصر به ارزش‌ها و ویژگی‌های هنر نگارگری کهن ایران پی برده و از عناصر و نشانه‌ها و رنگ‌پردازی و نور در خلق آثارشان الهام گرفته‌اند و حتی سبک‌های جدیدی را بر پایه نگارگری پایه‌ریزی کرده‌اند و بر شهرت این هنر ایرانی افزوده شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا