تامین انرژی همه کشورهای دنیا با راکتورهای هسته‌ای شناور

 شرکت استارتاپی "سیبورگ"(Seaborg)در دانمارک که در زمینه انرژی هسته‌ای فعالیت می‌کند، اعلام کرده است که به تازگی یک آزمایش امکان سنجی را با همکاری "اداره حمل و نقل آمریکا"(ABS) پشت سر گذاشته است که آن را یک قدم به تحقق بخشیدن به پروژه راکتور هسته‌ای شناور نزدیک می‌کند.

"تروئلز شونفلت" بنیانگذار و مدیرعامل شرکت "سیبورگ" در بیانیه مطبوعاتی خود این گام را یک مرحله مهم برای رسیدن به هدف بلند پروازانه خود برای استقرار اولین شناور تامین انرژی تجاری تا سال ۲۰۲۵ خواند.

راکتور فشرده نمک مذاب "سیبورگ" برای تأمین انرژی پاک روی شناورهای ماژولار طراحی شده است که می‌توانند مستقیماً به هر کشوری که به دریا متصل است، منتقل شوند.

برنامه "سیبورگ" ارائه انرژی پاک و مقرون به صرفه با شناورهای تامین قدرت است که از مناطق در حال توسعه مانند آسیای جنوب شرقی شروع می‌شود.

ارزیابی "اداره حمل و نقل آمریکا" تولید شناورهای هسته‌ای را که بتوان آنها را قبل از اتصال به شبکه برق به مقصد نهایی رساند، ممکن می‌داند.

"شونفلت" می‌گوید: رویکرد دریایی به طور چشمگیری زمان، ریسک پروژه و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. ما می‌توانیم از یک صنعت بسیار کارآمد با دهه‌ها تجربه، استانداردهای ایمنی و ظرفیت تولید بالا بر خلاف سایر روش‌ها استفاده کنیم.

راکتورهای "سیبورگ" برای تأمین برق پاک و مقرون به صرفه در سراسر جهان طراحی شده‌اند و اولین شناورهای آن دارای دو راکتور هسته‌ای هستند که ۲۰۰ مگاوات برق را تحویل می‌دهند.

این شرکت در بیانیه خود گفته است که این راکتورها در طول عمر خود حداقل ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کربن دی اکسید کمتری در مقایسه با یک نیروگاه زغال سنگ منتشر می‌کنند.

"شونفلت" می‌گوید: جهان به انرژی نیاز دارد، اما ما در عین حال به کربن زدایی نیز نیاز داریم. با داشتن یک فناوری و محصول کاملاً رقابتی و با استفاده از ظرفیت تولید موجود می‌توانیم سالانه صدها راکتور مستقر کنیم. ما برای تأثیرگذاری جهانی آماده شده‌ایم.

آزمون امکان سنجی انجام شده تنها اولین گام برای "سیبورگ" در جهت گذراندن فرآیند تایید صلاحیت فناوری جدید خود است، اگرچه آزمون امکان سنجی یک نقطه عطف مهم است. اکنون این شرکت به مراحل مهندسی، ساخت و بهره برداری این شناورها ادامه می‌دهد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا