سرمایه‌گذاری روی مغزها به تدریج در دانشگاه آزاد اسلامی

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری روز دوشنبه در مراسم افتتاح سرای نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب تهران که با حضور محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، افزود: چیزی که باید اتفاق بیفتد یک تغییر فرهنگ است که الان در حوزه دانشگاه ها دارد ایجاد می شود. ما در این چند سال یک میلیون مترمربع فضای نوآوری در سراسر کشور تجهیز کرده ایم و تمام فضاهای نوآوری در شهرستان ها نیز تجهیز شده اند. این امر فقط مربوط به مراکز استان ها نیست و تجهیز بسیاری از این مراکز با همکاری بخش خصوصی بوده است.

وی بیان کرد: همواره هر اتفاقی که افتاده، از تغییر فرهنگی بوده که در جامعه ایجاد شده است. این تغییر فرهنگ در دانشگاه ها باید به این صورت باشد که دانشگاه ها به این نتیجه برسند که عدد قابل توجهی از درآمد خود را باید از محل توسعه تکنولوژی و ارتباط با صنعت و شرکت های خود کسب کنند.

ستاری ادامه داد: دانشگاه های مطرح دنیا، بیشتر از ۱۵ درصد درآمد آنها از شهریه نیست و این اتفاق با عزمی که در دانشگاه آزاد ایجاد شده در حال رخ دادن است. اصل در آمد دانشگاه آزاد از شهریه باید برداشته شود تا بتواند نخبگان فعالان و جوانان فناور را جذب و از نبوغ آنها برای جذب درآمد استفاده کند. خوشبختانه این حرکت با مدیریت حاضر دانشگاه آزاد با سرعت بسیار بالا در حال انجام است.

وی بیان کرد: تقریبا در تمام استان ها سرای نوآوری راه افتاده است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پروژه های مشترک بسیاری با دانشگاه آزاد اسلامی دارد و کم کم این درآمدها خود را در درآمد دانشگاه آزاد نشان می دهد، درآمدهایی از استارتاپ هایی که از دل دانشگاه بیرون آمده اند و دانشگاه الان یا در آنها سهام دار است یا به هر طریقی در درآمد آنها سهیم است.

ستاری افزود: این حرکت جدید حرکتی است که ما باید به صورت جدی پیگیری می کنیم و در دانشگاه های دیگر از قبیل دانشگاه های دولتی هم این امر در حال اتفاق است و روسای دانشگاه و اعضای هیات علمی به اهمیت مراکز نوآوری، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری پی می برند.

وی با اشاره به اینکه از روز اول فعالیت روی اقتصاد دانش بنیان گفتیم که این اکوسیستم نوآوری باید در کشور ایجاد شود، اظهار داشت: در حال حاضر چند هزار استارتاپ و ۵۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور برای خود یک اقتصادی را ایجاد کرده است و به تدریج خود را جایگزین اکوسیستم قبلی که در اقتصاد داشتیم و بر پایه نفت بوده، می کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: این شرکت ها سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد فروش داشتند و الان حدود ۴۵ شرکت در بورس هستند و این خود تحول جدی در اقتصاد، زندگی روزمره مردم، بینش هیات علمی و دانشجویان ایجاد می کند.

ستاری با تشکر از مسوولان دانشگاه آزاد در راه اندازی سرای نوآوری، افزود: این باعث می شود اتفاقا جذب دانشجو در دانشگاه آزاد تسهیل شود و بچه های بیشتری رغبت کنند به دانشگاه آزاد اسلامی بیایند و کم کم بحث سرمایه گذاری روی مغزها در دانشگاه آزاد شکل بگیرد، چیزی که قبلا در دانشگاه خیلی به آن توجه نمی شد. به این ترتیب دانشگاه می تواند بهترین ها را در خود جذب کند، کارهای خود را توسعه دهد و کم کم از این تک محوری بودن در بحث درآمد جدا شود و بر پایه شرکت هایی که از این دانشگاه بیرون می آید، درآمد خود را تثبیت کند.

سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با محوریت تکنولوژی‌های آموزشی و کسب و کارهای آموزش محور فعالیت می کند. در حال حاضر هفت واحد فناور و ۲۰ گروه استارتاپی در این مرکز مستقر بوده و مشغول فعالیت هستند.

احداث این واحد از اسفند ۹۷ و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد. دبیرخانه جایزه شهید موسوی (جایزه جوان نوآور ماندگار) نیز در این مرکز قرار دارد که امروز افتتاح شد و فردا در نشستی خبری فراخوان اولین دوره این جایزه به شکل رسمی و عمومی اعلام خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا