تشخیص سلولهای سرطانی پیش از تشکیل تومور در مشهد میسر شد

دکتر محمدرضا عباس زادگان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این فرآیند که یکی از روش های نوین تشخیص به موقع سرطان در جهان به شمار می رود، امکان تشخیص سلولهای سرطانی در سرم خون فرد قبل از تشکیل توده سرطانی وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: انتقال این تکنولوژی به کشور یکی از برنامه های تشکل مردم نهاد پیشگیری از سرطان 'نسترن' در مشهد است که با همکاری موسسه TZB آلمان و دانشگاه UNSW سیدنی استرالیا و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هم اکنون هیچ برنامه جامع غربالگری برای تشخیص سرطان در کشور نداریم.

عباس زادگان اظهار امیدواری کرد با همکاری مرکز پیشگیری از سرطان نسترن به عنوان یک تشکل مردم نهاد، فرآیند شناسایی سلولهای سرطانی در گردش خون، به عنوان یک برنامه غربالگری سرطان در وزارت بهداشت مورد توجه قرار گیرد.

استاد گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه 10 درصد از سرطان ها زمینه ارثی دارند، افزود: سرطان در برخی خانواده ها تا سه نسل پشت سر هم مشاهده شده و نیاز است این خانواده ها از نظر تشخیص زودرس مورد بررسی قرار گیرند.

وی تغییر سبک زندگی را یکی از راهکارهای مهم در مقابله با سرطان عنوان کرد و گفت: آلاینده های محیطی در آب و خاک، اشعه ها، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، استعمال سیگار و قلیان از عوامل ابتلا به سرطان می باشند.

مرکز پیشگیری از سرطان نسترن به درخواست شادروان 'نسترن رزمجو' عضو هیات علمی و مدیر گروه سابق مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاسیس شد که اکنون در حال تبدیل شدن به موسسه مردم نهاد است.

برپایی سمپوزیوم بین المللی سرطان نهم مهر ماه امسال به همت مرکز پیشگیری از سرطان نسترن و با همکاری دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا