نابودی تومورها با کمک پیوست‌های مصنوعی به سلول‌های ایمنی

 اگرچه سلول‌های ایمنی توانایی از بین بردن سلول‌های سرطانی را دارند، اما اغلب با توجه به توانایی فرار از تشخیص سرطان، خنثی می‌شوند. اکنون محققان دانشگاه ایالتی "پنسیلوانیا" سلول‌های طبیعی کشنده‌ای را مهندسی کرده‌اند که توانایی بسیار بهتری در یافتن و از بین بردن سلول‌های سرطانی دارند.

"یونگ وانگ" استاد مهندسی پزشکی و یکی از توسعه دهندگان این رویکرد جدید گفت: ما یک روش جدید را برای مهندسی سلول‌های کشنده طبیعی کشف کرده‌ایم. این روش به طور قابل توجهی باعث بهبود و از بین بردن سلول‌های سرطانی هدف می‌شود.

"وانگ" و همکارانش افزودنی‌ها یا پیوست‌های مولکولی را برای گلبول‌های سفید خون به نام "مقلدهای آنتی بادی چند ظرفیتی"(PAMs) ایجاد کردند. این پیوست‌ها از دی ان ای ساخته شده‌اند تا داربستی تولید کنند که چندین شاخه دارد. هر یک از این شاخه‌ها یک مولکول در انتهای خود دارند که به یک نشانگر خاص در تومور علاقه‌مند می‌شوند.

تاکنون رویکردهای مشابهی امتحان شده است، اما روش جدید توسعه یافته در این مطالعه با داشتن چندین شاخه، منجر به میل بسیار بیشتر سلول‌های ایمنی اصلاح شده به اهداف خود شده است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد این گلبول‌های سفید مهندسی شده برای سلول‌های سرطانی کشنده‌تر نیز هستند.

علاوه بر این، این روش جدید در مقایسه با رویکردهای معمولی مهندسی ژنتیک برای درمان‌های مبتنی بر سلول، چندان گران نیست. با این حال با تکنیک‌های موجود سازگار است و زمان آماده‌سازی آن تنها چند ساعت طول می‌کشد.

"وانگ" افزود: افزایش کارایی سلول‌های ایمنی مهندسی شده با PAM، دوزهای سلول‌های مورد نیاز برای ایمنی درمانی را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث کاهش بیشتر زمان و هزینه ساخت می‌شود.

محققان می گویند: ما در حال حاضر یک روش مصنوعی برای عملکرد سطح سلول‌های کشنده طبیعی(NK) با "مقلدهای آنتی بادی چند ظرفیتی"(PAM) هستیم. داده‌ها نشان می‌دهد که PAM در تأمین انرژی NKها برای اتصال به سلول‌های سرطانی برتری دارد و سلول‌های مهندسی شده توانایی کشتن موثرتر سلول‌های سرطانی را به نمایش می‌گذارند. بنابراین، این کار با موفقیت یک بستر را برای ارتقای فعل و انفعالات میان سلول‌های ایمنی و سرطانی نشان داده است.

این مطالعه در مجله Angewandte Chemie منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا