با علائم عصبی ماندگار بعد از ابتلا به کووید-19 چه کنیم؟

خانمی 35 ساله هستم که مبتلا به کووید19شدم و دوران بیماری رو سپری کردم؛ اما ضعف و درد عضلانی همچنان باقی است.درکنار آن علایمی مانند سرگیجه نیز همچنان در من وجود دارد. با علائم عصبی ماندگار بعد از ابتلا به کووید-19 چه کنم؟

بررسی جدید علائم عصبی بیماران مبتلا به کووید-19 نشان می دهد، این بیماری تهدیدی برای سیستم عصبی است. بسیاری از بیماران بستری در بیمارستان، تظاهرات عصبی دارند که شامل سردرد، سرگیجه، کاهش هوشیاری، مشکل در تمرکز، اختلالات بویایی و چشایی، تشنج، سکته مغزی، ضعف و درد عضلانی است.

علائم عصبی چیست؟

سردرد: سردرد یکی از اولین علائم عصبی کووید-19 است. به ویژه اگر علائم دیگری مانند درد، تب و از دست دادن چشایی یا بویایی وجود داشته باشند.
حساسیت به نور و سایر علائم چشمی: اگرچه تقریبا به اندازه سردرد شیوع ندارد، اما حساسیت به نور (یا به اصطلاح فوتوفوبیا) و سایر علائم چشمی می توانند در دوره عفونت حاد کووید-19 و همچنین در هفته های بعد از بهبودی رخ دهند. تخمین ها حاکی از آن است که حدود 10 تا 15 درصد از بیماران به فوتوفوبیا مبتلا می شوند، حتی برخی از محققان دریافتند که این رایج ترین علامت چشمی کووید-19 است.

 اولین قدم برای مقابله با عواقب جسمی و عصبی کووید-19 مشاوره با پزشک متخصص است، به خصوص اگر این علائم جدید و شدید باشند. در حالی که هنوز توصیه های خاصی راجع به مواردی که به طور مستقیم توسط ویروس کرونا ایجاد می شود در دسترس نیست، اما ممکن است بتوانند درمان های معمول سردرد یا میگرن و همچنین گزینه هایی برای درمان حساسیت به نور مانند عینک های مخصوص و سایر اصلاحات سبک زندگی شامل نوشیدن آب، انجام حرکات کششی و تنفسی عمیق، روش های تمرکز ذهن و حواس و هم چنین وعده های غذایی سالم را پیشنهاد دهند.

بررسی به موقع مایع مغزی نخاعی و مدیریت مناسب عوارض عصبی مرتبط با عفونت ممکن است کلید بهبود پیش آگهی بیماران در موارد جدی مانند سکته و التهاب مغز و مننژیت (التهاب پرده های محافظتی مغز) باشد. از آنجایی که دانش در مورد نتیجه طولانی مدت علائم عصبی  کووید-19 محدود است، لازم است مطالعات دقیق بالینی، تشخیصی و اپیدمیولوژیکی برای کمک به تعریف علائم و بار بیماری عصبی  انجام شود.
 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا